Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisken startar, klickar och dör. Finns någon r


Alpen

Rekommendera Poster

Normalt skulle jag bara acceptera att hårddisken är död, vilket den ju är. Har prövar frysmetoden utan resultat. Problemet är att jag , min idiot ,har en massa kära foton och annat utan backup på disken. Har någon hört någonting om man möjligen kan rädda innehållet när disken är död?

 

Mycket tacksam om någon har något hopp att ge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack Cecilia

 

Helt klart är innehållet, t.ex. foton från flera år tillbaka, värt mycket pengar om man ser det så. Jag tänkte mig som vanlig men inte helt handfallen datoranvändare om det möjligen fanns någon metod att komma åt datan på disken utan att vända sig till ett dyrt företag.

 

Tack i alla fall

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår det, men det är svårt att veta vad som hänt och en del saker som ibland föreslås gör det svårare för företag som Ahlbergs att rädda filerna.

 

Beskriv mer vad som händer, dör hur...

 

Lyssna på ljuden på denna sida och se om det går att komma fram till vilket det är.

http://www.hitachigst.com/hddt/knowtree.nsf/5351a3ebb45dcd6b862565b0005318c3/4b1a62a50f405d0d86256756006e340c?OpenDocument

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också provat att sätta hårddisken i ett kabinett för att se hur den uppför sig. Den börjar snurra. Efter några sekunder hörs två klick. Då stannar den. Efter en liten stund startar den igen, två klick, stannar. Och så håller det på. Den skickar inte några data.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Alpen!

 

Hårddiskar är förbrukningsvara, men det tycks som att många tror att dom håller för evigt. Däremot kan en dator hålla väldigt länge, om dom sköts förstås. Damm är den första fienden mot innanmätet. Att ha hårddisken ståendes på golvet är inte bra. Någongång måste man öpnna chassit och städa bort damm. Att blåsa räcker inte, en lagom bra dammsugare och tops är botemedlet nr 1.

 

Att sedan ta backupp på det värdefulla innehållet som bilder och annat personligt är en självklarhet, som dom flesta inser försent.

 

Opereativsystem och annan programmvara går ju att återställa, i dom flesta fall.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wester Digital ?

 

Jag har också en extern hårddisk från Western Digital och samma problem inträffar för mig.

 

Fast jag kan dra ur sladden från hårddisken och sedan sätta i den igen så funkar hårddisken ett tag till. Testa det om du inte gjort det !

 

När jag fick problem med min WD hårddisk började jag söka på nätet efter lösningar och upptäckte att hundratals (om inte fler) hade/har precis samma problem som jag (vi?) har.

 

Har dock inte funnit något permanent lösning.

 

Har du garantin kvar så råder jag dig till att skicka tillbaka hårddisken till Western Digital, be dem göra en backup till dig och sedan köpa en ny hårddisk från ett annat företag.

 

/ MVH

Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr ingen garanti kvar. Tack alla för visat intresse. Det återstår nog att följa Cecilias råd och vända mig till en proffsfirma. Det gick för övrigt inte att öppna ljudspåren på Hitachis sida.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Klickdöden som brukar inträffa på hårddiskar kan man ibland lösa genom att köpa en likadan (samma serie, modellkod etc.) och flytta över kontrollkortet ifrån den nya till den gamla och på så sätt komma åt informationen.

Man kan få tag i hårddiskar och ibland kontrollkorten på t.ex Tradera.

Klickdöden är oftast beroende på att magnetspolens styrkrets till läshuvudet har fått ett fel och därigenom gör den så att motorn får fel signaler och stänger av sig självt.

Ett annat alternativ till Ahlbergdata är att skicka den till någon utav dessa som har rätt moderata priser:

 

http://www.nsec.se/Datarecovery.htm?gclid=CNDQwJr6lo4CFQhgMAodKUZsSA

 

http://www.digisave.se/main-se.html

 

Samt detta företaget som har ett sk. Clean room och det är till dessa som de övriga skickar diskarna när de inte kan klara av det.

Företaget jag jobbar på har haft rätt mycket kontakt med dem och de ger dig hela tiden en uppdatering via en webbsida eller mail vad de gör med just din disk för tillfället samt att de har väldigt moderata priser:

 

http://www.ontrackdatarecovery.com/hard-drive-recovery/

 

Det där om att man skall, jag citerar "

Hårddiskar är förbrukningsvara, men det tycks som att många tror att dom håller för evigt. Däremot kan en dator hålla väldigt länge, om dom sköts förstås. Damm är den första fienden mot innanmätet. Att ha hårddisken ståendes på golvet är inte bra. Någongång måste man öpnna chassit och städa bort damm. Att blåsa räcker inte, en lagom bra dammsugare och tops är botemedlet nr 1."

 

En dator är en dator, ett chassie ett chassie och en hårddisk en hårddisk.

Man öppnar aldrig en hårddisk om inte det sker under kontrollerade former i ett sk. clean room (Dammfritt).

Läs och skrivhuvudet ligger på en luftkudde när disken spinner och det är först när disken har kommit upp i 85% utav sin fulla rotationshastighet som huvudena går ut över skivan.

För att föreställa sig hur tätt huvudena går över skivan så kan man tänka sig en Jumbojet 747 som flyger ca: 3 dm. över marken.

Ett dammkorn, rökpartikel eller hårstrå kan inte passera i mellan dessa 2.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...