Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med att hitta minnesmodulen = )


mawa30

Rekommendera Poster

Support snälla!!

 

Hej Jag har en Pavilion zv6000 och jag har enligt spec 2*256 Mb i datorn, nu har jag varit och handlat nytt ram minne men saken är den att jag hittar bara ett av minnena......och jag hittar inte min manual till datorn den finns inte ens på Hp´s sida så nu hoppas jag att det är någon som kan hjälpa mig att hitta minnesmodul 2 på denna datorn det är en athlon 64 3500 med 80Gb Hdd och 512 Mb i Ram samt grafik Ati 128 Mb dedikerat minne, hoppas på eran hjälp tack på förhand

Mvh Malin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du tar ut det ram minnet du hittar kanske det andra sitter där bakom.

Eller så sitter det under en annan luka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för ditt svar men det hjälpte mig inte därför att jag har redan kollat och tagit ut den ena minnesmodulen men som jag sade så finns det en kvar i datorn men jag vet inte var......det finns 1 lucka till under datorn den öppnade jag och där satt Hdd så där fanns inget annat ......vad göra!?

Tack iallafall

Mvh Malin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Säker på att du inte bara har en kortplats där det sitter 512 ram. För om det finns två så ska båda vara synliga.

Du kanske borde ta datorn till någon datorbutik så kan dom titta på den och kanske avgöra om det bara finns en kortplats.

 

Här är ett bra program som analyserar din dator, igenom det kan du se exakt all information om ram-minnena.

 

http://pfatjanster.idg.se/program/200706/11.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen

 

Tack för tipset det var ett jätte-bra program som visade att det finns 512Mb Ram och förut tog jag ut ett 256 Mb minne satte in det nya 512 minnet och när jag startade så hade jag istället 768 Mb i ram så jag är lite fundersam över var de placerat de andra minnet, skall ringa Hp supporten imorgon de har ju tillverkat datorn så de borde väl veta var det finns tycker jag.

Tack för tipset

Mvh Malin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Enligt manualen:

Primary Memory Module Slot

All models of your notebook ship with a memory module

installed in the primary memory module slot. The primary

memory module slot should be accessed only by a service partner.

Expansion Memory Module Slot

Depending on your notebook model, the expansion memory

module slot on your notebook may be vacant or may contain

a replaceable memory module. Procedures for installing or

replacing a memory module in the expansion memory module

slot are provided in “Removing or Inserting a Memory Module,”

later in this chapter.

 

Alltså: Ett minne typ "fastmonterat", i ditt fall verkar det vara 256 Mb

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen

 

Jag har varit i kontakt med hp supporten och enligt de fanns spec+ instruktion på nätet....jag hittade var minnet sitter och hur jag skall göra för att komma åt det, men då minnet sitter under tangentbordet så måste jag först lossa monitorn och lyfta bort en panel för att skruva loss 4 skruv sedan lyfta tangentbordet och därefter byta minnet.....jag har bytt många minnen och andra komponenter på stationära men detta var för svårt för mig skall bege mig till en kille som arbetar med detta och betala honom, jag vågar helt enkelt inte ge mig på denna manöver.

Tack iallafall för er hjälp

 

Mvh Malin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Klokt val.

Det brukar sitta "kabel" som bara är en tunn plastremsa mellan de olika delarna.

 

Är man oförsiktig och en sådan skadas, ja då kan det bli dyrt.

 

Brukar dessutom vara pillrigt att få tillbaks då plastremsan gärna vill vika sig...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Pavilion serien är inte så svår som man kan tro eller det verkar.

Ta ur batteriet.

Lossa de 2 skruvarna som sitter på undersidan där batteriet satt.

Lossa även skruven i mitten under datorn, oftast märkt med ett T ibland ett lås.

Plastlocket som håller strömbrytaren etc. ovanför tangentbordet lyfter man i ena änden med hjälp utav en kniv och sedan lyfter man det försiktigt utmed hela vägen och tar bort det.

Titta på tangentbordet utmed den övre längden så ser du ett par skruvar som man lossar, dessa sitter i ett par tungor på tangentbordet.

Lyft i den övre kanten utav tangentbordet och fäll det försiktigt emot dig.

Minnesmodulen sitter i mitten lätt åtkomligt...

Monteringen utav tangentbordet etc. är rätt enkel, det enda man skall tänka på är när man sätter tillbaka plastlocket att man börjar med att se till att de "flikarna" som sitter på ena kortsidan glider in i ramen för att sedan ta den andra på samma sätt och sedan trycka till ovanpå plasten utmed så att man hör ett par klick.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...