Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Flytta mellan USB-enheter

Maria E

Recommended Posts

Hej jag undrar om det går att flytta filer mellan olika USB-enheter utan dator?

Jag tänkte att flytta filer från min digitalkamera till mitt USB-minne för jag vill döpa om filerna innan jag lagrar dem på CD-RW.

Nu så bränner jag ner alla filer som heter Image123 mm på CD-RW för att sedan kopiera dem till hårddisken... Lite omständigt... Naturligvis måste batteriet sitta i kameran för från USB-minnet finns ju ingen strömförsörjning... Om detta funkar så återstår bara att köpa rätt sladd med rätt USB-kontakter. Vad är det för skillnad på USB 1 och USB 2 förresten ? Det kanske har betydelse när man ska köpa kontakter ? Naturligtvis ska jag ta med kameran och USB-minnet till affären där jag tänkte köpa skarvsladden mm. Om det nu går att koppla ihop så.

/Maria

"Nu så bränner jag ner alla filer som heter Image123 mm på CD-RW för att sedan kopiera dem till hårddisken... Lite omständigt..."

Är det inte tvärtom???

Skillnad mellan USB 1 & 2 är hastighet - inte fysiska mått på kontaktdon osv.

Att kopiera filer från dator till dator via USB går ju med en speciell USB-kabel (inte bara en med rätt kontakt i varsin ände) men det var ju inte det du tänkt göra...

Kablaget är nog det minsta bekymret.

Hur skulle en överföring gå till?

Har du i din kamera menyer osv där du kan starta en överföring?

Låter lite krångligt.

Jag kanske har missat något väsentligt men det normala är väl ändå att ladda filer från kamera till dator.

Jag menar, även om du lyckats få filerna till USB-minnet - hur ska de kunna döpas om utan dator?

[inlägget ändrat 2007-08-22 17:06:56 av Mikael63]

[inlägget ändrat 2007-08-22 17:07:41 av Mikael63]

Nä det kanske inte går att göra som jag tänker... Jo det är tvärt om naturligtvis och sen så måste jag döpa om dem för att kunna veta vad det är för bilder. Och bilden som heter t.e.x. image321 någting det är en halv hund. Den vill jag inte ha kvar. Jag får nog se till att ha mera plats på hårddisken så att jag kan radera alla konstiga bilder och dåliga bilder innan jag bränner dem på CD-R eller DVD-R-skivor i stället som är bättre än CD-RW-skivor och DVD-RW-skivor

De har gjort tester om detta i datatidningar. Och så har jag tagit bort min lysrörslampa över skrivbordet. Lysrörslampor innehåller UV-ljus.

Kolla CD-R-skivor och DVD-R-skivor varje år med CD-check. Jag har filer kvar sen 1990.

/Maria

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...