Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Defragmentering


anikar

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har problem med defragmenteringen i min dator, på enhet C:, Win 98, alltså att packa ihop filer efter varandra på hårddisken.

Efter en liten stund säger defragmenteringen att innehållet har ändrats (inget har ändrats) och defragmenteringen startar om. Så håller det på. Nu har också samma problem dykt upp på en föreningsdator som jag sköter om.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej problemlösare!

 

Välkänt problem! Starta datorn i "felsäkert läge" och kör programmet därifrån. Problemfritt!

 

Oskarius

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

anikar!

 

För 235 spänn får du nya "Diskeeper Home 2007" och du slipper allt dravel med defragmentering. Defragmenteringen sköts helt automatiskt, när det behövs och du behöver bara ställa in programmet i början, sen bara funkar det och du störs heller inte av att programmet gör sitt jobb. Windows inbyggda defragmeneterare är ju ett sorgebarn och skulle du vilja göra en manuell dfragmentering med Diskeeper, så går det snabbt, under 15 minuter för en hårddisk på 200 GB. Programmet går att som vanligt prova i 30 dagar.

 

http://www.diskeeper.com/diskeeper/home/home.asp

 

Sorry anikar!

Såg att du hade Windows 98, då kan du tyvärr inte använda "Diskeeper Home 2007" men då är det kanske dags för en ny dator och min rekommendation är då, att du tittar på nåt av programmen som finns via länken ovan.

 

Lycka till

 

[inlägget ändrat 2007-08-22 15:45:51 av ollemunter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Mikael63!

 

Nej det funkar inte till Windows 98, men om du läser allt på mitt svar till "anikar" så ser du att jag rättade mitt misstag, men lät ändå hela svaret stå kvar, någon annan kan ju ha nytta av förslaget.

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-22 22:51:39 av ollemunter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia. Jag hade inga program på, men antivirusprogrammet Panda aktivt. Man skall ju kunna arbeta med annat medan defragmenteringen pågår, men det fördröjer ju det hela.

Första åren jag hade datorn fungerade defragmenteringen perfekt, men kanske felet uppstår när HD:n innehåller mer.

 

Mikael63. Jag vet inte hur man startar datorn i DOS-läge.

 

Fisk38. Bra att veta att det är ett välkänt problem, och att det inte är enbart min dator som strular. Är DOS-läge och felsäkert läge samma sak?

 

Ollemunter. Jag har länge funderat på att köpa en ny dator, men kommer inte till skott p g a tidsbrist och att jag har svårt att veta vad jag skall köpa. Ja, det känns nästan skamligt att ha Win 98.

Dock har jag köpt en tunn skärm.

 

Tack alla för era svar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att man inte ska ha andra program igång samtidigt för att undvika problem.

Felsäkert läge brukar man komma till om man trycker F8 upprepade gånger under uppstarten av datorn och i menyn som då kommer upp väljer Felsäkert.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...