Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VISTA HÅRDDISKEN MINSKAR I STORLEK OCH EN SYSTEMFI


WALT DISNEYY

Rekommendera Poster

 

VISTA HÅRDDISKEN MINSKAR I STORLEK OCH EN SYSTEMFIL BARA FÖRSVANN ??

Hej alla Datorkunniga.

Jag undrar över en märklig sak och det är:

1. Hårddiskstorleken minskar stadigt hela tiden. Jag testade att köra diskrensning och borttagning av alla återställningspunkter utom den senaste, men det hände inget. Jag har ett program som heter FolderSize och den kollar hur mycket plats respektive mapp på hårddisken tar. Jag såg att ungefär 18Gb togs av en mapp som heter ”System Volume Information” och en systemfil ”{här står en massa siffror och bokstäver}” var på ca 18Gb. Jag tänkte ta bort den för då skulle jag uppnå den lediga plats som det borde vara på hårddisken. Men jag ville först fråga er på forumet om det är ok att göra det. Medan jag skrev detta ni nu läser så försvann systemfilen på 18Gb bara sådär och FolderZize-programmet kunde inte hitta den storlek (och fil)som fanns bara ögonblicket innan?? Är det någon som kan förklara denna märkliga händelse för mig?

2. När jag högerklickade på systemfilen jag nämnt i fråga 1, valde egenskaper, klickade på fliken säkerhet, klickade på knappen Avancerat, klickade på fliken Ägare, klickade på knappen Redigera, markerade mig själv (Kontonamnet) (eller Administratör, provade med detta konto också) och klickade på knappen ok, så gick det inte att byta ägare. Jag fick följande felmedelande: ”Det går inte att ange ny ägare för ”{här står en massa siffror och bokstäver}.” Åtkomst nekad”

 

Nuvarande aktuell ägare är: (Här står det) ”Det går inte att visa aktuell användare”.

 

Ska det stå såhär?? Eller är det något som inte stämmer??

 

 

Jag har en laptop och operativsystemet är Windowas VISTA Ultimatum så ni vet.

 

Tackar för svar i förväg.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte ta bort System Volume Information, det är systemåterställningspunkterna. Det finns väl möjlighet att även i Vista ställa in det utrymme som den får ta. Kom dock ihåg att det kan rädda systemet att ha flera systemåterställningspunkter att återgå till.

 

Gällande den andra filen {...} så är det omöjligt att svara på, det brukar finnas flera sådana i datorn.

 

Angående filen som försvann så hängde det kanske ihop med diskrensningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tackar för svar. ” Gällande den andra filen {...}” jag pratrar om en fil hela tiden så du vet, ha det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

WALT DISNEYY!

 

Hur dum får man vara egentligen. Det förstår du väl att man inte bara kan plocka bort filer i systemet och funkar verkligen "FolderSize" i Vista, det undrar jag. Du kan stänga av systemåterställningen, vilket är Ok och spar utrymme. Det övriga du nämner om ny ägare förstår jag inte ett skvatt av.

 

Ett tips är att du läser lite om Vista innan du ger dig in på dylika äventyr. Mycket onödigt, går som sagt att stänga av i Vista och programmet funkar för övrigt mycket bra. Windows XP, är dock fortfarande enklast för dom flesta, utan större datorvana i dagens läge, men nu säljs allt fler datorer med Vista. Det är bara att vänja sig.

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-20 15:52:09 av ollemunter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...