Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WMI har stött på ett problem + Generic host proces


kicki112

Rekommendera Poster

Hej!

Är medveten om det långa ämnet men det sammanfattar iallafall.

 

Jag har Windows XP och Óffice 2003. Antivirus har jag kört Telia säker surf (F-secure.

Av olika anledningar var jag tvungen att avinstallera Telia säker surf för att installera den på min bärbara istället. Så jag laddade hem Förmånspaketet på PC för alla, F-secure det med. Men av någon anledning fungerade inte det att installera, inget hände!!

Så jag tog till PC för alla skivan och installerade F-secure därifrån. Under tiden som jag inte hade datorn skyddad var den inte uppkopplad.

Men något hände iallafall för nu har datorn fått knäppen.

När jag startar, får jag felmeddelande som säger:

"WMI har stött på problem och måste avslutas" Om jag kikar på "Klicka här" så står det: "szAppName: wmiprv.exe, szModName: kernel32.dll"

 

Dessutom hänger sig datorn hela tiden.

Jag kan inte heller använda Word (har inte testat de andra office-programmen) då får jag felmeddelande som säger: "Generic Host Process for Win32 har stött på ett problem och måste avslutas." Om jag där går in på "Klicka här" så står det: "szAppName: svchost.exe, szModName: kernel32.dll"

 

Problemet är att detta inte säger mig något :-( Har jag fått in något skit i datorn? Går det att reparera? Just nu kör jag ad-aware för att se om det hittar något, förhoppningsvis får den köra färdigt innan datorn hänger sig.

 

Finns det någon som kan hjälpa mig?

Har lite lätt panik eftersom jag jobbar hemmifrån och min deadline närmar sig med stormsteg.

 

Vänliga hälsningar

Kicki

 

Nu har jag kört Ad-Aware, som inte hittade något fel. Jag har också gjort en systemåterställning men jag får fortfarande upp de här felmeddelandena.

 

Jag skulle säkerhetskopiera och tänkte bränna på DVD, men då fungerade inte Nero heller, felmeddelande och avstängning.

 

Vad göra? Köra recovery skiva eller.

 

Desperata hälsningar

Kicki

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-20 07:10:55 av kicki112]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du har en återställningspunkt som inte är allt för gammal kanske du kan försöka med det.

(Start - Hjälp)

Annars kanske start i felsäkert läge och senast fungerande.. kan hjälpa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jag hänger inte med på allt som skrivs men varför inte installera dom gratisprogrammen som finns, det gäller båda brandvägg och antivirus.

 

adaware är ju i det närmaste odugligt men om du inte kan installera nåt antiviusprogram så försök med avg antispyware.

wmiprv.exe verkar vara en mask

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg inte att en systemåterställning redan var gjord..

Och det verkar ju som 927 påpekar inte vara frågan om något WMI som hör till Windows (finns ju lite om det) utan något betydligt tråkigare..

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-20 23:03:42 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Lösningen på problemet var en hel ominstallation av rubbet. Fler och fler saker slogs ut. Så det var inget mer att göra åt saken. Jag körde antiviruskoll över nätet mm. inget fungerade. Men nu är jag tillbaka igen, nästan allt är inne och allt verkar fungera bra.

 

Men jag vet fortfarande inte vad WMI är och vad det är bra för?

 

Tack för all hjälp!

 

Vänliga hälsningar

Kicki

 

"Carpe diem"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WMI står för Windows Management Instrumentation och en uppsättning gränssnitt mot din dator. WMI används av diverse program för att att styra inställningar och dyl. i datorn.

 

Det är alltså inget virus och inget att behöva oroa sig för.

 

Om WMI krånglar kommer många program som använder WMI också att krångla. Det finns det dock enklare sätt att fixa problemet än att ominstallera. Om du har öppnat en kommandoprompt (startmeny, kör, cmd + enter) så hade du kunnat skriva "rundll32 wbemupgd, UpgradeRepository" för att fixa till problemet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...