Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Fläktinställning?

Ami222

Recommended Posts

Var kan man ändra fläktinställningen och vad ska den vara på lämpligast? Datorn stängs av med jämna mellanrum och kanske det kan vara att den är för varm el kan det vara ngt annat fel?

/ Ami

Vill du kunna reglera fläktarna med t.ex ett program för att datorn överhettas? Sen att datorn stängs av ibland gör den det när du använder den eller går den bara i viloläge efter att den varit inaktiv ett tag?

Om du vill kunna kontrollera fläktarna så kan du använda det här programet.

http://www.almico.com/sfdownload.php

(För nedladdning tryvk på länk i texten)

Om du vill bevaka temperaturen i datorn så klarar speedfan det men everest är bättre på det här kan du ladda enr everest.

http://pfatjanster.idg.se/program/200702/12.asp

[inlägget ändrat 2007-08-14 22:45:03 av esd]

Tack för ditt snabba svar.

Ska kolla dina förslag.

Den stängs av vid användning. Ibland efter ngr minuter, efter 1 timme osv.

Den startas inte om automatiskt.

/ Ami

Det beror på villken del i datorn du menar t.ex cpun perfekt temp är ca 40 grader över 50 är inte bra i speed fan så visar den tempen den visar ochså en symbol om temperaturen är bra eller för hög.

Sen att datorn stänger av sig kan bero på för hög temperatur.

[inlägget ändrat 2007-08-14 23:22:21 av esd]

OK, tempen ligger på

Temp 1 44

Temp 2 25

Temp 3 55

Vid Temp 3 visas en flamma. Inte bra, el hur?

Vad ska jag göra?

/ Ami

En flamma är inte bra, för att sänka temperaturen kan du först testa med att få igång fläktarna så dom snurrar snabbare - hastigheten kan du kontrollera i speedfan. Ta sen reda på vad temp 1, 2 och 3 är för komponenter i datorn t.ex hårddisk eller cpu, det står i everrest om du klickar på dator/sensor i everest.

Skriv här sen vad det var för några komponenter och om teperaturen sänktes när du ökade på fläktarna.

[inlägget ändrat 2007-08-15 12:35:55 av esd]

under fliken readings i speed fan finns nere i vänstra hörnet fart kontroller för fläktarna. Farten mäts i procent nu står dom förmodligen väldigt lågt, du kan dra upp dom till hundra procent och se om det gör nån skillnad.

Och på dina temperaturer mätningar så ser det ut som procesorn behöver kylas lite till annars ser det faktiskt bra ut.

En annan sak som kan ge höga temperaturer är damm så om du inte har dammsugit datorn på länga gör det. Men var väldigt försiktig statisk elektrisitet kan förstöra kompnenter. Man ska egntligen inte dammsuga i datorn utan ta ut dammet först sen dammsuga upp det.

Jag ökade fläktarna till 100% men det hände ingenting.

Det är alldeles tyst och när man stänger ner SpeedFan så går fläkt procenten ner till 0 igen.

/ Ami

Har du kört utan hölje så att du ser om fläktarna går? Vissa fläktar är väldigt svåra att höra.

Det är inte heller alla datorer som har reglerbara fläktar.

Om datorn är flera år gammal så kan det också vara så att kylpastan på processorn har torkat och inte längre fungerar optimalt, då behöver man montera isär, skrapa bort gammal kylpasta och lägga på ett risgryn med ny kylpasta.

Du borde plocka upp datorn och starta den kör speed fan och kolla i datorn om det händer någonting eller så kanske du behöver köpa en bättre cpu fläkt.

Jag ska göra det.

Det är inte min dator det avser så jag får fixa det senare.

Men när jag jämför min o deras dator så står det -1C på temp3 på min och 58C på deras temp3. Jag har 100% på Speed och de har 0% och när jag ökar deras så faller det tillbaka till 0 igen när jag startar om datorn.

/ Ami

-1C kan det inte bli i en dator som arbetar det måste vara fel på termometern. Men det stod det på din, och på deras stod det 58C. 58 är för högt så det borde man försöka sänka. När jag kör speed fan så ställer jag den på 100% sen går den ochså ner till noll men det är nog för att datorn är tillräckligt kall, om det är 58C så borde inte fläktarna stanna för det är för hög temperatur.

Dom får prova med att först dammsuga rent den, och ha chassiet öppet medans dom kör speed fan och kollar i datorn vad som händer med fläktarna.

Hur gammal är datorn?

hur drar man upp hastigheten på fläkten?? Har en tempraturstyrd fläkt. fläkten är en Artic-Cooling Freezer 4 för socket 478. jag har också hört att man kan kontrollera hastigheten i bios:en och hur gör man då det?? mitt moderkort är ett asus p4ge-fsc

[inlägget ändrat 2007-08-19 20:50:14 av ScaniaR500]

Du kan använda ett program som heter speed fan länken finns högre upp i det här ämnet.

(andra komentaren)

Styra fläkten från bios vet jag inte hur man gör.

[inlägget ändrat 2007-08-20 13:16:24 av esd]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...