Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur skriver jag "grader"


sparra

Rekommendera Poster

Om du skriver i Word så kan du gå in på Infoga Symbol och då kan det se ut så här: 28°C Någon beteckning på själva tangentbordet har jag inte lyckats hitta,men det kanske finns någon annan som vet om det existerar./Hälsningar Claes

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
strandkanten

När du väljer Infoga > Symbol > (normal text) och har hittat gradtecknet, kan du koppla ett kortkommando till tecknet. Gör så här:

Markera tecknet och klicka sedan på knappen Kortkommando längst ner i dialogrutan. Därefter placerar du markören i fältet Ange nytt kortkommando. Sedan trycker du den tangentkombination du vill använda och avslutar med att trycka på Koppla. Avsluta med att klicka på Stäng. Själv har jag valt tangentkombinationen Ctrl+Skift+O. Funkar utmärkt!

I Word har du nu ett lätt åtkomligt kortkommando, när du vill använda gradtecknet.

Hälsningar
Bertil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sätt till att välja bland:

Det är bara att trycka Alt+I, sen Y och när tecknet är markerat: Enter, Enter. Det är den symbol som jag använder allra mest, så den står normalt på gradtecknet.

Ungefär som ett kortkommando alltså, men utan att behöva komma ihåg vad det var..

Det ligger förresten på rad 6 uppifrån, 5:e från vänster.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriver du i Word så kan du använda dessa kommandon;

Ctrl > + så får du upphöjd text och då kan du skriva litet o så blir det gradertecken. Ta Ctrl > + igen så återgår du till normal text.

Ctrl > Skift > 0(nolla) så får du nersänkt text. Ctrl > Skift > 0 igen så återgår du till normal text igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...