Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera, partitioner och uppdelning


Megaman9

Rekommendera Poster

Så här har jag det idag:

 

HD1: C: (10GB) - Systemet (Win XP Pro SP2) och det som läggs här automatiskt

D: (223GB) - Prgram, Spel, dokument, ljud, bilder m.m. Har även en mapp som heter mina mottagna filer där jag lägger alla nya filer som jag skapar eller får in i datorn för att sedan lägga dessa filer både på en extern HD och i mappar på D: (jag har nämligen en extern HD som har exakt samma filer så jag har X2 av allt)

 

HD2: E: (300GB) - Stora filer som images av spel, program och filmer. Inspelningar från TV-kortet. (Jag lägger över från denna HD till en extern när den blir full)

 

Problemet är att C: börjar bli full (2.74GB ledigt)

 

C: skulle ju ha varit större än 10GB. Det var den också först men sen jag lämnat datorn till en som skulle vara bra på datorer så hade han sagt att 10GB räcker och gjort en sådan partition.

 

Så nu hade jag tänkt att ändra så att C: blir lite större än 10GB. Då antar jag att man måste formatera HD1.

 

Enklaste sättet är väl att boota med XP skivan och ta bort partition C: och sedan skapa en ny partition?

 

Jag undrar även om det är ett bra upplägg av filerna som jag har eller skulle man t.ex. ha Sytemet, Prgram och Spel på C:, Dokument och bilder på D: och stora filer på E:?

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-12 12:49:45 av Megaman9]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju låna utrymme från D: till C:

Partion Magic fixar detta med säkerhet.

Andra program gör det förmodligen också.

 

Alltså utan att du behöver formatera & grejja!

 

Ang. upplägget så tycker jag det ser bra ut - alltså det som är bra är att du verkar ha koll på var du har dina filer.

 

[inlägget ändrat 2007-08-12 14:56:06 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det går att fixa utan att formatera om hårddisken! Det var mer än jag visste. Jag trodde det bara gick att dela upp hårddikar utan att formatera inte att man kunde ta från en partition och ge till en annan.

 

Får kanske testa Partion Magic! Går det även med diskhanteringen i windows? Den brrukar ja använda till att dela upp hårddiskar.

 

FInns det någon risk att filer går förlorade eller att hela windows hänger sig eller nåt sånt?

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-12 15:05:13 av Megaman9]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör ju gå, även med gratisprogram (sök via ex. download.com) men jag kan bara lova när det gäller PM.

(har aldrig testat annat...)

 

[inlägget ändrat 2007-08-12 15:06:08 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"FInns det någon risk att filer går förlorade eller att hela windows hänger sig eller nåt sånt?"

Det är aldrig riskfritt att hålla på och ändra partitioner, så säkerhetskopior måste finnas på allt viktigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har startat upp det hela med Partition Magic nu. Men det verkar ta väldigt lång tid.

 

Det som Partition Magic ska göra är att ta 10GB från D: och flytta dem till C:

 

En del av det som står är:

 

Current operation (1 of 3)

 

Entire progress:25% Moving partition:59% Moving data:63%

 

Så det verkar ju som att det bara har gått 25% av allt eller 25% av 1/3. Är det normalt att det inte har kommit längre efter ca 1h 45min?

 

Det måste gått snabbt i slutet för nu blev det klart :D

 

Allt verkar ha blivit som det skulle. Nu har jag 20GB på C:

 

Tack för hjälpen!

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-12 19:54:36 av Megaman9]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...