Just nu i M3-nätverket
Jump to content

LCD display i winamp

Cris

Recommended Posts

Hej glada IDG nissar

Jag tänkte koppla en LCD display till parallellporten, först på den dator jag har men för att senare när jag uppgraderat göra en liten mp3spelare av skrotet som blir över av datorn, i värsta fall sitter man där med en dator med LCD display med 10P i nördstatus och det är ju dit man vill komma från första börja iallafall.

Nåja jag vill INTE köpa CrystalFontz färdiga display utan vill köpa en egen LCD och löda den "direkt" till porten, jag har samlat lite info och vet att jag ska ha en LCD med HD 4870 controller eller kompatibelt. Mycket mer än så vet jag tyvärr inte jag har seglat omkring på diverse sidor och hittar ganska många "os" för mp3spelare men tillen början ska jag ha den i winamp,

"jaja vad vill du fråga"

jo, nån som redan gjort något liknande och vill dela med sig sin kunskap tex billiga ställen att köpa, dumma köp kanske lite länkar (svenska).

jag har hittat en LCD 16*2 och en 20*4 utan backlight för 50kr(! =) ) som jag ska exprimentera med innan jag köper en "riktig".....

"cpu hållare monteras på höger eller vänster sida, spännband ingår. Bredd: 75 cm,Höjd: 81 cm,Djup: 78 cm"

IKEA skrivbord, tydligen ett enda stort moderkort.....

Ok. Jag kan juh avslöja att CrystalFontz har en hel samling Gör-Det-Själv-LCD'er också med bara en HD48xxx-kontroller på. Den röda bakgrundsbelysta är min egna favorit, det finns även en blå/vit-dito som är tuff så det räcker.. de är rätt billiga (~$15) så du kan juh ha dem i åtanke.

Den andra detaljen som jag kan avslöja är att en parallellportskontrollerad LCD kan bli svår att styra om du kör NT eller Win2k - då det mig veterligen bara finns ett enda system/mjukvara för detta, och sist jag kollade var stöd för HD48xxx under NT en "feature-på-väg" bara... fast programmeraren lovade mig att det verkligen skulle komma i nästa version rätt snart, så jag får väl kolla upp det igen.

Min röda LCD blev 'backordered' ett par månader så jag har lagt projektet på is tillsvidare... återkommer om jag återtar det, men en del har jag iaf forskat i frågan ;)

--

/Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

[inlägget ändrat 2001-07-29 22:43:35 av Weyland]

En annan jäkligt billig är eio kika på (http://www.eio.com/lcdprodt.htm)(jätte ful sida)

dom har en "support" sida för varje enhet med feedback och eventuella kretsscheman LCD till parallellporten

jag kör winME men om du vill ha NT win2k kolla in http://www.2morrow.com/ visserligen inte winamp men men. OM jag inte minns fel var det lite nt/win2k support där

oj vilket kludrigt inlägg.... nåja jag tänkte beställa från eio men det var 20usd minimum och då kan man lika gjärna köpa en här hemma....

kanske lite coop-köp nån?

man kan få en backlit 2*16 för 6usd!

den röda skulle inte vara helt fel....

ska du inte köpa en utan backlight för 20kr då? för att jävlas med den menar jag

(us-electronics 16*2 20kr 20*4 30kr )

så kan man köpa en lite finare om det funkar dvs ______________________________

"cpu hållare monteras på höger eller vänster sida, spännband ingår. Bredd: 75 cm,Höjd: 81 cm,Djup: 78 cm"

Glömde en annan länk http://lcdriver.pointofnoreturn.org/

"and use the control panel under Windows 95/98/2000"

fast den stödjer tillsvidare bara crystalfontz färdiga lösning och inte direkt på parallel porten

men jag fattar inte riktigt skillnaden ....

[inlägget ändrat 2001-07-29 23:00:43 av Cris]

[inlägget ändrat 2001-07-29 23:03:41 av Cris]

men jag fattar inte riktigt skillnaden ....

"färdiga lösningen" är med ett seriellt gränssnitt istället.. går att fixa ett så kallat backpack till en parallellstyrd LCD om man vill ha den seriell istället btw - men det kostar... ;)

--

/Weyland

Du var mig en snabb rackare, jo så mycket fatta jag men jag fattar inte hur jag skulle gå tillväga om jag tex skulle vilja köpa en backpack på elfa eller något liknande, mao va fn är en backpack.....

backpack är ungefär vad det låter som, en låda med kretsarna i som översätter mellan parallellspråket till det seriella (eller tvärtom kanske)... en färdig lösning helt enkelt, men crystalfontz lösning är väl mer integrerad med själv displayenheten - ett backpack tar juh en del plats om man sätter dit det själv i efterhand..

--

/Weyland

som gör att jag inte förstår är denna programmet på pointofnoreturn supportar Crystalfontz dock EJ om man löder dirkt på porten so far so good, ellerhur? MEN den supportar INTE (än) LCD's med backpacks detta är egentligen vad som gjorde mig konfunderad, borde ha förklarat vad jag inte fattade från början, men å andra sidan vet jag fortfarande vad en backpack är förutom en mystisk mojäng som man sätter bakom LCD men det förstod jag iof hela tiden men det hjälper inte mig särkilt mycket egentligen

I elektronik affären....

----" hej jag skulle vilja ha en backpack tack"

(låt oss för skojs skull säga att dom vet vad det är )

-"jaha vad ska du ha för sort"

-??????

-"jag vill ha en backpack"

- "vilken sort"

(kommer ihåg vad wayis sa)

-"en låda med kretsarna i som översätter mellan parallellspråket till det seriella (eller tvärtom kanske)... en färdig lösning helt enkelt"

(expediten ser nu pengar i vitögat)

-"jaha jo då en sån har vi det är en sån här"

(en gammal transformator från 20talet)

-"tack tack"

-"välkommen åter"

Grejen är juh att crystalfontz egna 'mojäng/backpack' är integrerad med displayen och dessutom rätt mycket mer avancerad än standard - dvs fler funktioner, en extra rad punkter per tecken osv vilket gör att den kräver en egen instruktionsuppsättning... en vanlig seriell backpack kan du gå in å köpa på det viset som du beskriver, så sluta misströsta... ;p

CrystalFontz forum svarar på en hel del av dina frågor förresten...

--

/Weyland

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...