Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhetsångest


Nyssa

Rekommendera Poster

Jag försöker förstå hur jag ska skydda min laptop men blir alldeles vilsen av att läsa om alla brandväggar och antivirusprogram. Windows-brandväggen är aktiverad, så mycket vet jag. Sen har jag något som heter Norton. Där har prenumerationen gått ut men då och då letar den efter virus i alla fall. När den nya routern (belkin) installerades var jag tvungen att avaktivera Norton (enligt belkin-supporten) så nu är den ikonen i aktivitesfältet kryssad. Vad ska jag göra? Snälla, förbarma er över mig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norton är ett antivirus program. I windows finns en inbyggd brandvägg men det räcker inte för att skydda dig om din norton prenumeration har gått ut måste du genast förnya den eller köpa ett nytt norton. Och ibland när man ska installera program så säger dom ibland att stänga av ditt virus skydd för det mesta behöver di inte det gör det bara om installationen inte fungerar.

 

[inlägget ändrat 2007-08-09 14:57:27 av esd]

[inlägget ändrat 2007-08-09 14:57:58 av esd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för infon. Kan jag alltså ta bort mitt gamla Norton (kom med pc:n 2004) och installera ett nytt antivirusprogram? Funkar det med något av alla gratisprogram? Kan jag ha pc:n full av virus utan att jag märkt det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och ja

Ja, men så många gratis finns det ju inte. Antivir är ett bra program t ex.

Ja

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill tipsa dig om ett jätte bra gratis antivirus program länken har du här http://pfatjanster.idg.se/program/200610/5.asp

Glöm inte att avinstallera ditt nuvarande antivirus program innan du startar installationen av detta.

 

=============================

Vista Premium | Tower AeroCool ExtremEngine | Asus P5W DH delux i975X | GeForce 7600GS 256MB grafik | Intel Core 2 Duo E6600 2,4GHz 4mb | 4*1GB CORSAIR DDR2 PC6400 XMS2 XTREME | Hiper 530W nätagg | Samsung T166 320GB*2 16MB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för hjälpen. Nu har jag tagit bort Norton och installerat AVG istället. Kör virusscanning nu, spännande värre...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommederar dig att ha mer än ett AntiVirus-program installerat.

 

AVG är "bara" ett antivirusprogram, medan Norton (beroende på vilket Norton du hade) oftast när det kommer förinstallerat på en dator är en helhetslösning med både antivirus, brandvägg m.m.

 

Ett program som är helt gratis och som jag har har och är helnöjd med är Comodo (www.comodo.com).

Du får i och för sig installera varje komponent/program separat, men där finns allt: antivirus, brandvägg, antispam, anti-malware (anti-spyware/adware), m.m.

 

/Daniel

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Har nu Windows-brandväggen aktiverad + AVG antivirusprogram. Sen ska det vad jag förstår även vara någon slags brandvägg i belkin-routern oxå. Räcker inte detta för en småsurfare? Blir det inte en massa konflikter annars? Tack än en gång för alla tips.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows-brandväggen är inte särskilt bra och du får en betydligt bättre säkerhet om du byter ut den mot gratis Comodo eller ZoneAlarm (mer lättanvänd än Comodo).

 

Antispionprogram, som AVG Anti-Spyware, är gjorda för att fungera bra ihop med antivirusprogram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig Norton Comodo är det inget fel på , men Kaspersky samt Sygate Firewall funkar otroligt bra.. ett tips..

 

Uppdatera Mera :)

 

[inlägget ändrat 2007-08-11 07:38:25 av TalisMan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...