Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Installation av operativsystem

Rolfgkohler

Recommended Posts

Rolfgkohler

Sonen installerade WinXP på D hårddisken på sin nya dator som var partionerad i en C och en D hårddisk. Det har uppstått en del problem som att microfonen inte fungerar förräns han installerat om drivisarna till ljudkortet och att datorn bara känner av 3 GB minne fast 4GB är installerat och alla minnena fungerar. Skärmen som förut klarade 85 hertz utan problem klarar nu bara 60 hertz. Detta kan ju bero på annat men om det är någon som känner till något om dessa fenomen så lyssnar jag gärna!

En vanlig 32-bitars XP kan inte använda sig av mer än 3-3,5 MB minne.

Man behöver se till att alla drivrutiner är installerade och uppdaterade efter en nyinstallation av XP. Om det är en märkesdator (Dell, HP m fl) så går man till tillverkarens webbplats och laddar hem alla drivrutiner därifrån. Annars så får man besöka webbplatserna för dem som har tillverkat de olika korten och ladda hem drivrutiner. Särskilt är det viktigt att komma ihåg chipset-drivrutinen.

det kan ju vara så att divrutinerna är inlaggda på C:,

eftersom man normalt lägger op som man oftast botar på C:.

japp 3,2GB är max i 32-bit för att få 4GB behöver du 64-bit

=============================

Windows Vista Premium | Tower AeroCool ExtremEngine | Asus P5W DH delux i975X moderkort | GeForce 7600GS 256MB grafik | Intel Core 2 Duo E6600 2,4GHz 4mb | 4*1GB CORSAIR DDR2 PC6400 XMS2 XTREME | Hiper 530W nätagg | 2 x Samsung SpinPoint T166 320GB

Rolfgkohler

Jo det är någonting så´nt som jag också tänkte men i enhetshanteraren verkar allt ok, inga frågetecken! och det där med drivisarna i rätt ordning har jag aldrig råkat ut för något problem med. Anting finns det drivisar eller så gör det inte det, vad jag vet. men sökvägen till C kan ju vara väsentlig, kanske?

När det gäller skärmen så kanske det finns en specialdrivrutin för den, om ingen är installerad så används en standard-drivrutin som passar de flesta skärmar och därmed så blir det inget frågetecken i Enhetshanteraren.

Var det något annan fråga du hade?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...