Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MSpaint bla kraschar datorn...


Daemonical

Rekommendera Poster

Jag har aldrig varit med om nånting liknande...

 

Har haft lite (med betoning på ganska mycket) strul med konstiga omstarter senaste veckorna. Har sökt igenom med Norton 360, använt alla rekommenderade adaware och spyware program, etc etc... Jag är verkligen ingen nybörjare när det gäller datorer men i detta fallet är jag helt rådlös. Datorn kraschar och startar om med jämna mellanrum och på ganska exakt samma saker hela tiden...

 

Jag skulle kunna nämna allt jag gjort och kontrollerat, men det kommer ta timmar att skriva så jag tar upp det som känns mest väsentligt.

 

Om jag vill klistra in en print screen i MSpaint låser datorn sig och startar om. Ibland fryser den på YouTube och MySpace och startar om. Även på IKEA's sida händer detta, vilket gör mig än mer förvirrad.

 

Strömtillförseln - check, allt grönt.

 

Bytt plats på RAM minnena, kört med ett minne åt gången på olika platser och kört Ramtest under 8 timmar - check, allt grönt.

 

Inga temperaturer är för höga. Allt ligger inom de normala områdena.

 

Trodde att det kunde ha nåt med grafikkortet att göra eftersom datorn kraschar på videosidor tex,men det är knappast troligt eftersom det visar allt grönt och jag spelar tunga spel utan trassel (EN 7950 GT). Klarar det Rainbow Six Vegas så borde det klara av att klistra in en bild i MSpaint tycker man, haha, men icke.

 

Har formatterat och installerat allt på nytt, samma problem. Att klistra in i MSpaint har dock alltid funkat i felsäkert läge så nåt är ju ganska skadat verkar det som...

 

Ställ gärna frågor som ni kanske behöver ha svar på för att kunna hjälpa till. Som sagt, jag har gjort det mesta ni kan tänka er, kollat efter information på nätet och kom precis på att hag borde kolla med er på denna sidan eftersom jag prenumererar på tidningnen med jämna mellanrum när jag inte köper lösnumren.

 

Data specifikationer:

 

AMD Athlon 64 3500+

2 gig ram

EN7950GT

2 stationära 200 gigs hårddiskar och 2 USB diskar på 80 resp 500 gig.

Moderkort: AsRock Athlon64 PCI-E 939 RAID, SATA 2, DDR

 

Alla hårddiskar är NTFS och jag har även formatterat och bytt plats på diskarna för att se om nån av dem var källan till problemet, men det kvarstod.

 

En sista sak för tillfället. Installerade Vista (men är nu tillbaka i XP) och då kraschade datorn ungefär hela tiden...

 

Kan det vara moderkortet fast det inte visar nåt fel? Om nån skulle kunna komma med tips om va fan det är som händer skulle jag bli glad. Jag är öppen för att testa allt, utom att skicka ut den genom balkongen.

 

Tack så mycket på förhand och ursäkta om posten är rörig men det är ju en miljard saker jag vill få med, och då har jag ändå utelämnat hur mycket som helst.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Datorn kraschar och startar om med jämna mellanrum och på ganska exakt samma saker hela tiden..."

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

så får du ut en blåskärm med felmeddelande om omstarterna beror på systemfel.

 

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ah, den berömda Blue Screen of Death alltså... Tack för tipset, måste tyvärr meddela att den startade om i vilket fall... Ingen blå skärm för mig.

 

Jag blir alldeles vansinnig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

 

Omstart av annan orsak än systemfel alltså. Det kan vara värmeproblem. Är ventilationshål och fläktar dammfria? Om inte så plocka och blås bort (använd inte dammsugaren inne i datorn).

Snurrar alla fläktar som de ska?

Hur gammal är datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är ett och ett halvt år. Dammfri och allt, naturligtvis readn kollat det... Jag blir som sagt alldeles vansinnig. Ingen lösning inom sikte, men tack för funderingarna.

 

[inlägget ändrat 2007-08-07 14:50:24 av Kjell Krull]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...