Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljuger Dustin eller är jag dum?


Fultomten

Rekommendera Poster

Tittut allihopa!

 

Det är såhär att jag precis har köpt en dator, och på Dustins hemsida så stod det att hårddiskens kapacitet var 250gb, ändå lyckas min dator vid installationen av winXP (när jag skulle formattera och partitionera) bara hitta 128gb. Har jag blivit blåst eller har dustin/acer klantat sig? Eller är det helt enkelt så att jag saknar något stöd i datorn för detta? Datorn kom med vista förinstallerat, men jag valde själv att nedgradera till XP-professional, är jag tvungen att installera någon form av "stöd för stora diskar" eller så?

 

Vidare har datorn även fått för sig att jag har kopplat in ca:5st USB-minnen, för när jag öppnar "den här datorn" så finns det 5st "flyttbar disk" att välja på, men när jag dubbelklickar på dem så får jag bara meddelandet "sätt in en disk i enhet*:".

 

[inlägget ändrat 2007-08-05 19:34:51 av Fultomten]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack så hemskt mycket för informationen. Nu är det dock så att mitt chipset är ATI RS600, betyder det alltså att jag inte kan forcera storleksbarriären utan ett särskilt kort eller har jag fattat det fel? Sidan var ju lite småkrånglig att läsa så om du har en sammanfattning på svenska så tas den tacksamt emot.

 

Angående de flyttbara diskarna så låter det troligt att de är kortläsare eftersom datorn är utrustad med ett flertal sådana, men de lyckas inte identifieras som läsare i enhetshanteraren, betyder det att jag måste fixa drivisar till dem eller kommer de att funka när jag stoppar in aktuella kort? Och hur är det egentligen, kommer jag att både kunna läsa och skriva kort med läsarna eller är det endast läsa som gäller?

 

Värt att nämna är ju att jag inte har pysslat med datorer på 5 år, på den tiden kunde jag en hel del men nu känns det som att jag får börja om på nytt i datorvärlden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad visade vista att disken var på? Kolla på diskhantering där skall du nog få tillbaka resten.

PS du har väll SP2?

MVH datordanne

 

[inlägget ändrat 2007-08-05 20:35:59 av Datordanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag inte något SP2 till winXP, distributionen har jag knyckt från ett av mina numera skrotade tidigare datorpaket. Hittar ingen flik som heter "diskhantering", var skall den finnas? Har högerklickat på bägge partitionerna och tryckt "egenskaper" men finner inget.

 

Angående vista så kunde jag tyvärr inte kolla diskstorlek på den, min dator fick flipp och vista kombinerat med alla Acers förinstallerade program gjorde att jag inte ens kunde titta på datorn utan att få migrän, ännu mindre navigera den.

 

[EDIT - Tillägg] Det är inte 128gb som visas, utan 137, alltså är det 137-spärren nämnd i länken från det tidigare inlägget i tråden. Tyvärr förstod jag inte riktigt hur det fungerar, verkar endast som om man kunde konfigurera det här via mjukvaruvägen

ifall man hade intel chipset, och mitt är ett ATI.

[inlägget ändrat 2007-08-06 00:43:40 av Fultomten]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskhantering: Högerklick på Den här datorn - Hantera

 

Det är möjligt att det var först i och med något Service Pack 2 som support för större diskar kom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...