Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extremt krongel.. behöver proffs hjälp


Imagin

Rekommendera Poster

Sitter här igen med min flickvänns dator.. och den är icke normal. har fått formatera om den ca 4 gånger på 2 månader pga av att efter ett tag så börjar den betee sig extremt konstigt. Den av någon konstig anledning börjar att sacka mer och mer, till slut går det inte ens att lyssna på musik, för det bara hackar hela tiden.

 

Verkar som om det har något med hårddisken att göra då jag har kollat i logg boken när det kommer och får detta medelande.

 

"Ett fel upptäcktes på enheten \Device\Harddisk0\D under en växlingsåtgärd."

 

Samt

 

"Enheten \Device\Ide\IdePort0 har inte svarat inom den angivna tidsgränsen."

 

Hittade även detta medelande i loggboken typ under samma tidsram..

 

"Drivrutinen har upptäckt att enheten \Device\Harddisk0\DR0 har förutsett att den kommer att sluta fungera. Säkerhetskopiera alla data och ersätt hårddiskenheten. Ett fel kan vara överhängande."

 

Vad är DR0?

 

Detta verkar ju som om att hårddisken buggar ur efter ett tag.. men den funkar bra i en vecka typ efter formatering..

 

Lite dator info..

 

Operativsystemets namn Microsoft Windows XP Professional

Version 5.1.2600 Service Pack 2 build 2600

Operativsystemets tillverkare Microsoft Corporation

Datornamn PCHOME

Datortillverkare Hewlett-Packard

Datormodell Pavilion dv5000

Datortyp X86-baserad dator

Processor x86 Family 15 Model 36 Stepping 2 AuthenticAMD ~1990 Mhz

BIOS-version och -datum Hewlett-Packard F.33, 2006-02-24

SMBIOS-version 2.31

Windows-katalog C:\WINDOWS

Systemkatalog C:\WINDOWS\system32

Startenhet \Device\HarddiskVolume1

Nationella inställningar Sverige

Tidszon Västeuropa, normaltid

Sammanlagt fysiskt minne 1 024,00 MB

Tillgängligt fysiskt minne 679,77 MB

Sammanlagt virtuellt minne 2,00 GB

Tillgängligt virtuellt minne 1,96 GB

Växlingsfilsutrymme 2,40 GB

Växlingsfil C:\pagefile.sys

 

Detta är en 1 år gammal HP Laptop..

 

Going crazy here.. hilfe!

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-05 14:06:32 av Imagin]

[inlägget ändrat 2007-08-05 14:23:56 av Imagin]

[inlägget ändrat 2007-08-05 14:24:56 av Imagin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1 år..

 

Vore jag som du skulle jag kolla upp köpvillkoren/garantier.

Även på enbart hårddisken. Alltså vad som gäller.

 

Anm. Köpte en gång ut en Compaq åt svärgubben och enligt garantivillkoren får man inte öppna datorchassiet (för att sätta i ex. ett näverkskort) men försäljaren sa att det spelar ingen roll för varje leverantör av ex. disk, moderkort osv. lämnar garanti på "sina" grejor vilket senare visade sig stämma då de t.o.m ersatte saker som var förstörda av åska, vilket normalt INTE ersätts...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min lilla dam har varit så duktig och slarvat bort kvitton och allt som kom med.. så tror inte det funkar.. :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad DR0 betyder vet jag inte men jag skulle tippa på Drive 0 dvs. den första disken.

 

Verkar ju onekligen vara bekymmer med hårddisken...

 

Det sitter väl en 60Gb i den?

Går ju att chansa på att för 750 spänn köpa en på 120Gb.

 

Om det nu mot förmodan INTE är ett fel på disken så har du ju i alla fall en dubbelt så stor...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För säkerhets skull så kan du ju köra ett test av hårddisken, men nog verkar det vara fel på den.

 

Hårddisken testas med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Maskinvara), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren. Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Även om du inte har något kvitto så kan du ju höra med HP ändå. De kan troligen från serienumret se när den är tillverkad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att också ett kontoutdrag kan vara till nytta för att bevisa när något är köpt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej,

 

jag trodde jag var ensam om detta problem. Har en DV5134ea. Drygt 1 år gammal. Just precis när HPs 1 års-garanti gick ut dessutom. Surt.

 

Min dator började krångla på exakt samma sätt i augusti. Formatering hjälper tillfälligt nån vecka eller två. Det 'sprutar' varningsmeddelanden i systemloggen (loggboken). EventID 52 källa disk.

 

Har pratat med både Siba, Infocare och HP som alla verkar helt förbryllade över problemet. ELler så vill de inte kännas vid det. Försöker åberopa 2a och 3e årets reklamationsrätt, men hittills har det bara känts lönlöst.

 

Nu har det ju gått en tid sedan du skrev tråden. Har du kommit underfund med orsaken och kanske t o m hittat en lösning på problemet? Vore ytterst tacksam om du kunde dela med dig av erfarenheten.

 

/Anton

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde också att jag var ensammen om detta men .. och måste göra dig besviken för har itne fått någon hjälp eller löst problemet, det ända jag gör för att tillfälligt lösa det är att NÄR datorn fungerar, lägger jag en systemrestorepunkt som jag kan backa tillbaka till när datorn skiter sig.. funkar 9 av 10 gånger.. men .. problemet kommer ju tillbaka .. efter någon vecka eller så... : (

Jävla Hp...

 

Gone.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

det var tråkigt att höra. Jag har faktiskt haft en utläggande diskussion med HP om detta.

 

De enda konkreta tipsen jag fick var:

 

1. Det finns en bugg på dessa modeller (dv5000 serien). Genom att installera följande patch kan du förhindra att hårddisken går ner i läs- och skrivhastighet. Detta sker om du sätter datorn i viloläge flera ggr i rad eller om hårddisken upptäcker så kallade CRC-fel (läs- och skrivfel till hårddisken) vid flera på varandra följande tillfällen.

 

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/genericSoftwareDownloadIndex?lc=en&ampcc=us&ampsoftwareitem=ob-32939-1

 

Installera och se ifall datorn klarar sig längre än några veckor efter återställning samt om du fortfarande får felmeddelanden i systemloggen.

 

2. Kontakta inköpsstället och förklara ditt problem. Bifoga själv en utförklig beskrivning av hur felet ter sig samt vilka åtgärder du vidtagit. Åberopa 2:a årets reklamationsrätt (enligt konsumentköplagen). Den är lite svårare att få igenom men kan gå.

 

Sen har jag 2 tips som du kan testa:

 

3. Ladda ner tillverkaren Seagates diagnosverktyg (SeaTools for Windows - gratis) och kör igenom samtliga tester. Testa även det inbyggda verktyget i BIOS och se om det lyckas hitta nåt. Kör både det långa och det korta testet.

 

Jag själv har testat både HPs inbyggda diagnosverktyg för hårddisken samt tillverkaren Seagates egna verktyg. Båda hittar inget fel. Men testa ändå själv och se om du får ett annorlunda resultat.

 

4. Men häromdagen installerade jag Active SMART 2.61. Ett övervakningsverktyg som håller koll på hårddiskens 'välbefinnande'. Och detta verktyg hittar och larmar om ett dolt fel på hårddisken. Vad som dessutom är intressant är att den förklarar varför felet inte upptäcks av vanliga diagnosverktyg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Halloj igen.. Den patchen du la en länk till verkar väldigt intressant.. dock så verkar den inte fungera efter ordning.. :( Kommer till ett ställe men ingen fil att tanka ner,när jag väljer Svenska, har även testat andra språk, får inte fram någon fil iaf... inge vidare dessa hp inte.. tack för all hjälp, ha det gott!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

det går tyvärr inte att komma till sidan genom att bara klicka på länken. Du måste skriva in länken i adressfältet i din webbläsare och sedan trycka på Enter-tangenten. Då kommer du till rätt sida.

 

Och då menar jag verkligen skriva av, 'kopiera och klistra in' verkar inte heller fungera. Tror att detta beror på sättet som PC för Alla's supportforum hanterar länkar i inläggen.

 

Mvh

Anton

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...