Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur instalerar man en till hårdisk?


m_a

Rekommendera Poster

Det är inte alls svårt jag gjorde det faktiskt häromdagen. Först måste du ta reda på om du ska ha en sata hårddisk eller en ide. Det är lätt du tar upp och öppnar burken och tittar på kablarna som går till hårddisken här under är först en ide kabel sen en sata kabel (sata kabeln är betydligt mindre än ide och den är oftast röd)

 

IDE kabel

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=112517

Som du ser på bilden är den grå oftast och bred.

 

sata kabel

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=115475

Och den här är smal och oftast röd.

 

Sen måste du kolla att det finns fler utgångar på moderkortet för fler hårddiskar titta brevid den kabeln som går till din nuvarande hårddisk om det finns fler så är det inga problem. Kolla ochså att du har ett extra fack att stoppa hårddisken i.

Sen får du välja en hårddisk du får kolla villken storlek du vill ha.

 

http://www.komplett.se/k/kc.aspx?bn=10088

Ute i den vänstra listen får du välja om du ska ha ide eller sata om du har stationär dator ska du ha en 3,5 sata eller ide.

 

Om du har ide blir det lite krångligare så låt mig veta vad du har för slags hårddisk nu.

[inlägget ändrat 2007-08-04 22:07:14 av esd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag skulle överlåta detta till någon som kan för om man sätter kablarna fel inuti datorn och sen sätter på strömmen till datorn och man har gjort fel så kan det börja brinna har jag läst om :-((

/Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är svårt att sätta kablarna fel eftersom dom bara passar till ett uttag på moderkortet och det är den rätta utgången.

Det enda man ska tänka på med ide kablar är att sätta rätt ände i moderkortet och det är märkt på kabeln villken ände du ska ha i moderkortet.

Första gången jag gjorde det hade jag inte en aning men ändå tog det bara ca 3 timmar nu har jag installerat tre stycken hårddiskar man behöver inte vara ett proffs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat programmet Everest det visar att jag har en ide hårdisk.

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-05 19:03:16 av m_a]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ide inga problem du får välja ut en hårddisk internet butikerna brukar vara billigare titta här.

 

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10089

 

En sak man ska tänka på med ide hårddiskar är att dom har dip switchar brevid ide kontakten på hårddisken sitter det 8 st små pinnar i par om två på ett av paren sitter en liten svart plastbit den måste sitta på rätt plats och eftersom du redan har en hårddisk (master) ska din nya vara slave då ska plastbiten sättas så den hårddisken blir slave dom brukar levereras som master det finns instruktioner på hårddisken eller på papper som följer med, i bland ska man ta bort switchen helt det fick jag göra men det beror på villket märke du väljer.

 

När du har en hårddisk sätter du in den i ett tomt fack i datorn den kabeln som går till din nuvarande hårddisk har en kontakt till den sätter du i din nya hårddisk och ansluter närmaste fyrpoliga strömkontakt.

 

För att installera den högerklickar du på den här dator ikonen och hantera/diskhantering ute i listen/nu ser du dina hårddiskar den nya ska ligga där fast med ett svart streck den du använder har ett blått streck (blått=primär partition) På den nya högerklickar du/välj, initiera/hårddisken är online nu ska den formateras/högerklicka igen/ny partition/följ instruktionerna den ska formateras i ntfs för det är det bästa du kan välja ett namn till den dom alternativen den står på ska vara det rätta men du kan kolla vad det finns att välja på (det brukar inte finnas något mer att välja på) Formateringen tar en stund när den är klar kan du använda hårddisken. (om något skulle gå fel när du väljer alternativ vid formateringen kan man formater igen men man behöver inte ändra något förutom namnet till något som du tycker passar bättre).

 

[inlägget ändrat 2007-08-05 19:08:33 av esd]

[inlägget ändrat 2007-08-05 19:09:35 av esd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datorbutiken.com har billigare hårdiskar än komplett.se

[inlägget ändrat 2007-08-05 19:45:11 av m_a]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på frakt priser sen såg jag att många av datorbutikens hårddiskar hade bara 8 mb chache minne dom på komplett hade 16 mb. 16 mb drar upp priset och om du bor i stockholm, malmö eller Göteborg så kostar frakten bara 29 kr och du får leveransen skit snabbt om du inte bor där har dom bra frakt priser ändå och jag har handlat väldigt mycket från komplett dom är bra datorbutiken vet jag ingenting om.

Och det är enkelt man gör det på 2 timmar med formatering och allt ca.

Tack för poängen.

Tack igen.

[inlägget ändrat 2007-08-05 19:55:22 av esd]

[inlägget ändrat 2007-08-05 19:56:18 av esd]

[inlägget ändrat 2007-08-05 20:46:53 av esd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag öppnade lådan dammade ur kyl-flänsen (fläkten lät förfärligt) och hårdisken är ansluten med en S-ATA kabel. men Everest visar att det är en ide-hårdisk. Är det bara att ansluta den till en slave-kontakt och skaffa en ström adapter?

 

[inlägget ändrat 2007-08-23 21:42:36 av m_a]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men finns dom kontakterna på moderkortet (små om det är sata). Eller är det sladdar som ligger löst i datorn. Den hårddisken du har nu är väl ihopkopplad med en ide kabel. om du bara har en hårddisk så ska det finnas en kontakt till på den kabeln där du kopplar in en slave hårddisk.

Har du fler ide kontakter på moderkortet?

 

[inlägget ändrat 2007-08-24 16:28:33 av esd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kontakterna finns på moderkortet, 2. lediga slave och 1. ledig master.

det är en s-ata hårddisk det är bara programmet Everest som tror att det är en ide-disk.

 

Är det bara att ansluta s-ata diskar eller måste man bygla den som en ide-disk?

[inlägget ändrat 2007-08-25 17:34:25 av m_a]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

 

Det blev en Samsung 320GB S-ata

 

ett ram-minne på 1gb så jag har 1,5gb ram

 

och en CPU-fläkt för den gamla fläkten var lagret slut.

 

jag tog delarna från datorbutiken.com

 

Det var enkelt och det går inte att koppla fel.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...