Just nu i M3-nätverket
Jump to content

reflexer

Lars Nihlén

Recommended Posts

Lars Nihlén

Hej alla!

Jag undrar om det finns något program för att redusera reflexer på digitalbilder. Jag har tagit bilder genom bussfönster. i vissa fall har jag fått reflexer

Lars

Mig veterligt finns inget program som fixar detta automatiskt. Möjligen i proffskretsar som kan börsa upp en eller annan miljon för att få det de vill ha.

Det jag närmast tänker på som hjälpligt kan användas är klonstämpeln och ljus/kontrast-verktyget i diverse bildbehandlingsprogram, men reflexer ska tas bort före fotograferingen, kanske med polariseringsfilter, eller kanske med intelligent val av fotograferingsvinkel.

Ett tips, trycker du kamerans motljusskydd mot glaset blir det inga reflexer, har du en billig kamera utan motljusskydd så ligger linsen förmodligen en bit innanför ytterringen på objektivet och är du försiktig kan du ta bilder med objektivet direkt mot glaset.

Är du entusiastisk digitalfotograf med bara en telefonkamera, kan du glömma allt som heter reflexreducering, faktum är att du kan glömma allt om bildkalité över huvud taget.

Lars Nihlén

Hej alla!

Tack för svaret! Ditt svar bekräftar vad jag egentligen själv trodde. Det är inte mycket annat att göra än kassera fotona med reflexer. Möjligtvis kan jag göra utklipp och använda delar av fotot

LN

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...