Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tysta ner min dator: Rätt metod?


Jakob Nanneson

Rekommendera Poster

Jakob Nanneson

Jag har läst några trådar om att tysta ner datorn och känner att det är svårt och veta vilken ny låda man ska köpa, just eftersom man inte vet hur mycket effekt det ger.

 

Jag har kikat på en "Chieftec DX-01B-D Dragon Super MidiTower Black"-låda, vilket verkar lite roligare just eftersom den är svart. Men detta har ju iget med hur mycket ljud den släpper ut, så jag tänkte kolla med er. Några erfarenheter?

 

http://www.datorbutiken.se/d/CHIDX01BDBL.htm

 

I denna dator verkar det vara två fläckthål fram och två bak. Är det meningen att man ska ha flera långsammare/tystare fläcktar i dessa då? Något förslag på vilken fläckt man ska ha, de ska ju trots allt vara tysta (totala målet).

[inlägget ändrat 2001-07-29 20:22:44 av jakob.]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kikat på en "Chieftec DX-01B-D Dragon Super MidiTower Black"-låda, vilket verkar lite roligare just eftersom den är svart. Men detta har ju iget med hur mycket ljud den släpper ut, så jag tänkte kolla med er. Några erfarenheter?

 

Jag har en, och den väsnas som fan ;) ..snygg är den, och stor och praktisk - men akustiken i den är hemsk. Men det är juh en plåtlåda. Min gamla ATCX, som är i plast, dämpar fläkt och hårddiskbuller ett antal gånger bättre - skillnaden är så markant att jag funderat på att återgå till min gamla lilla låda... fast med burkarna i garderoben så behövdes det inte för stunden ;)

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakob Nanneson

Har du något bra alternativ om vad man ska ha? Det var knepigare än vad jag trodde å dämpa ljudet från datorn...

 

Jo, går det att få snacka med dig via icq eller något känns så segt och prata här... :))

 

/jakob.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plastlådor, om du hittar några, är ett mycket bra alternativ. Garderober är också praktiska (=krav för min del) för att få ner ljudnivån till nära noll dessutom. Resonanseffekter i plåtlådor är jobbiga att få bort, kostar tid, pengar och prestanda. Fläktarna ska vara så stora som möjligt, 120mm är trevliga - kör dem på halvfart. Hårddiskar och vga-fläktarna väsnas ofta mest, eller är svårast att åtgärda iaf. Skaffa 5400varvs-diskar om du överlever det, så nya som möjligt, typ WD's 40gb eller mindre (färre plattor) eller Seagates nya Barracuda IV eller motsvarande 7200rpm som trots allt är jäkligt tyst.. det finns fler som är extremt tysta. Skaffa ett Geforce2MX-kort som har passiv kylare om du klarar dig på ett sådant, så slipper du den fläkten.. osv osv

 

http://www.flowersfx.com/oskar/garderob.asp

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2001-07-29 21:09:40 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakob Nanneson

Funderar lite på om man istället ska ta och bygga en stor låda och stoppa datorn i istället för att byta chassi. Vad tror du om detta? Jag har kikat på din garderob en hel del gånger och tycker att det verkar vettigt...

 

Nackdelen är väl att den behöver massa tid för att byggas, men då den är klar så dämpas ju faktiskt allt ljud även om man inte vet vad det är som låter.

 

Att byta hårddiskar och kort och liknande är ganska uteslutet då det är ganska nya grejer och jag är osäker på effekten. Att byta vissa fläcktar kan jag dock känna kan vara bra då det är dessa som hörs mest känns det som.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa 5400varvs-diskar om du överlever det, så nya som möjligt, typ WD's 40gb eller mindre (färre plattor)

 

Men har inte WD's nya 5400-varvs 60 gigs hd bara två plattor? Har för mig att jag läste det på Storagereview. Men jag vet förstås ändå inte om den är tyst eller högljudd, så det kanske kan kvitta... :-)

 

/Björn G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakob Nanneson
120mm är trevliga - kör dem på halvfart.

 

Men, 120mm, passar dem i mitt vanliga fläkthål då eller hur fungerar det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, 120mm, passar dem i mitt vanliga fläkthål då eller hur fungerar det?

 

Nej, fram med hålborret/dremeln... ;)

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har inte WD's nya 5400-varvs 60 gigs hd bara två plattor? Har för mig att jag läste det på Storagereview. Men jag vet förstås ändå inte om den är tyst eller högljudd, så det kanske kan kvitta... :-)

 

Jo, det är möjligt.. jag försökte bara vara lite generell i frågan - har inte stenkoll. Många diskar finns juh dock med bara en platta i, vilket torde vara ännu bättre ur ljudsynpunkt... men vad som förmodligen är viktigast, är hurpass ny modellen är, framstegen sker visst snabbt på akustikfronten.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att byta vissa fläcktar kan jag dock känna kan vara bra då det är dessa som hörs mest känns det som.

 

Det första du kan göra är juh att sänka varvtalet på de fläktar du har.. kör dem på 7V istället för 12V till exempel - brukar bli markant skillnad på ljudnivån. Men fläktarna är förstås inte ensamma om att orsaka buller....

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just wipe & clean2
kör dem på 7V istället för 12V till exempel

 

Skulle inte det vara coolare att ha en dimmer på fronten som man kunde ställa själv vilken volt/varvtal man vill ha?

 

 

Mvh/Wipe

 

[inlägget ändrat 2001-07-30 16:15:17 av Just wipe & clean1 ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte det vara coolare att ha en dimmer på fronten som man kunde ställa själv vilken volt/varvtal man vill ha?

 

Självklart - http://www.fanbus.com - the lab - rheostat tutorial...

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...