Just nu i M3-nätverket
Jump to content

skapa egen e-post server

fancy_that

Recommended Posts

Jag är trött på Hotmail och liknande och har därför lite frågor om hur det är att sätta upp en egen e-post server.

Finns det några bra sidor, med allt jag behöver veta om att sätta upp min egen e-postserver? Några tips? Vad behöver jag? Säkerhet mm.

Kan jag använda min egen dator som e-post server utan att registrera ett domännamn, dvs använda min ip-adress (Jag måste väl ha en statisk ip-adress?)

och hur funkar det i så fall?

Det finns faktiskt några gratis mjukvaror om man söker ex. hos download.com.

"e-mail server"

Hur de fungerar är mera osäkert...

Du kan registrera en adress hos ex. dyndns.org som, med hjälp av en mjukvara i din dator, ser till att alltid peka ex. fancy_that.mail.org till den aktuella ip-adress du blivit tilldelad av din internetleverantör.

Tjänsten hos dyndns.org är gratis men du måste se till att uppdatera din ip minst en gång i månaden men inte för ofta (=spam).

Problemet blir väl att du måste vara säker på att din dator och din internetuppkoppling ALLTID fungerar om dina kunder ska vara nöjda.

Fö. vet jag två st som har behov av gratis pop3 konton..

För gratis måste nog din server vara om det ska vara någon vits..

Eller är det bara så att det är du själv som vill kunna skicka & ta emot e-post?

Såg det fanns mjukvaror för det med.

Går det att, om min server inte är online, ha t.ex. routern att skicka mejlen vidaren någon annanstans? Eller blir det för avanserat?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...