Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DDR minnen


owen

Rekommendera Poster

Hej

Är det någon stor skillnad i prestanda på datorn om jag sätter in PC2-6400 mot PC2-5400.

Tacksam för svar från några som vet.

owen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är skillnad i hastigheten på pc2-6400 är den 800 mhz och på pc2-5400 är den 675 mhz men det är ingen skillnd som du förmodligen kommer att märka men desto snabbare desto bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har minnen med olika hastigheter så kommer samtliga minnen att köras i den långsammaste hastigheten. Sedan är det ju inte alla moderkort som kan köra minnen med de högsta hastigheterna heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia.

Det du svarar på vet jag.

Min fråga var egentligen om det gör stor, märkbar skillnad i datorns prestanda om man använder 800 eller 675 Mhz minnen.

Kanske inte större skillnad än på en bil med 130 resp. 145 hp motor.

owen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, om resten av datorn klarar av att utnyttja 800 MHz minnet är det klart att det kommer att ge skillnad i prestandan men om datorn är gjord för 675 MHz minnen kommer du inte att märka någon skillnad, minnet kommer att gå i 675 MHz i alla fall. Dock kommer det att fungera utan fel, du kan alltid använda ett snabbare minne än specificerat.

 

Om det är tvärtom att datorn är gjord för, och har en processor som skall ha 800 MHz minnen så kommer du att märka en försämring av prestandan eller så kommer du att få intermittenta fel. Detta beroende på om datorn tar ner busshastigheten eller försöker köra 675 minnet i 800 MHz.

 

Om du har en processor som skall ha 800 MHz minnen kommer den alltså att gå ca 15% långsammare med 675 MHz minnen. Om du märker detta är ju en annan fråga.

 

/Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...