Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhet på lösenord


goran11

Rekommendera Poster

Hej!

Har ett prekärt problem. Min särbo har hittat en kontaktannons på nätet som hon påstår att det är min. Lösenordet till annonsen är samma som jag har på min hotmail. Inte speciellt säkert sådant. "snovit11". Har kollat det på PTS. Har bytt det nu förresten. Är det någon som kan förklara sannorlikheten för att någon skulle ha samma lösenord som jag? Förresten så var det inte min annons. Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker väl inte att använda ett lösenord,, man måste väl kunna Användar namnet oxå antar jag... logga in å ta bort den så får du se vad som händer..

Dc++ [TEAM]Iggesund#1 farfars.no-ip.info

www.teamiggesund.cjb.net

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Användarnamnet är samma som finns i presentationen så det är inte hemligt.Min fråga var om någon är kunnig i lösenordsäkerhet och kan förklara sannorlikheten att man har samma lösenord. Det var som sagt inte min kontaktannons så det är inte rätt att ta bort den och det skulle väl inte hjälpa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rent matematiskt är det ganska liten sannolikhet att någon har samma lösenord. Du har åtta tecken i ditt lösen, och säg att det finns ett femtiotal olika tecken att använda, då är sannolikheten för att någon ska ha samma lösen 50 upphöjt till 8 dvs 50x50x50x50x50x50x50x50. Ca 1:39 000 000 000 000 eller med ord en på trettioniotusen miljoner. Å andra sidan är det ju bara några stycken av dessa som är läsbara ord i stil med ditt som därmed är lite lättare att komma ihåg. Nu när du fått reda på detta, är det säkert att det inte var din annons? ;) Förresten, vem är problemet prekärt för? Dig som blir anklagad för att skriva kontaktannonser, eller för din särbo som tydligen letar bland dom...

Om det funkar, fixa det inte...

 

[inlägget ändrat 2007-07-29 23:53:20 av celberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Dåliga lösenord finns det gott om.

De flesta lösenord utgörs av namn på make, barn, hund, katt och liknande. Och för att göra det lite "hemligt" lägger man till en siffra eller två, och gärna dubblera samma siffra så man slipper flytta fingret en extra gång. Att använda lösenordet snövit (snovit) när man skriver en kontaktannons är inte så långsökt, det är nog många som önskar att det passar på en själv eller den tilltänkta. Så chansen att flera personer kan ha använt snovit11 är påtaglig.

 

Sedan kan du väl fråga din särbo varför hon använder ditt lösenord för att undersöka kontaktannonser.

 

Hälsningar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...