Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Br program för fjärraccess?


Hogsbro

Rekommendera Poster

Kan någon tipsa om ett bra, säkert program för att göra min dator tillgänglig över internet, via min ADSL-koppling. Jag vill kunna surfa till den från andra datorer via webbläsae och hämta dokument när jag är på resande fot.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det låter som om du bara behöver komma åt dokument och inte ta över hela datorn.

Då är det en ftp-server du behöver.

WS_FTP server tycker jag är bäst

http://www.ipswitch.com/

men Serv-U är bra liksom BulletProof FTP Server.

Är det en gratis mjukvara du letar skulle jag kunna kolla på någon/några och tipsa om, ifall inte någon annan här kan ge tips.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt att jag inte behöver ta över datorn, bara kunna hämta filer jag vill jobba med på resan. Jag behöver inte gratis program, däremot lätta att jobba med. Jag tittade in på WS-FTP server och begrep inte mycket av vad jag såg. Skulle vilja att det var så enkelt som att starta ett program i datorn när jag åker iväg, sedan kan jag via webbläsare se och ladda ned dokumenten på min hårddisk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag får intrycket av att du vill hantera dokument, som har med arbetet att göra. Om du har behov av att skydda överföringen med kryptering kan freeFTPd vara ett alternativ.

Se mer på

http://www.freeftpd.com

 

freeFTPd fungerar som server för både okrypterad och krypterad trafik, och kan vara ett alternativ till VPN-förbindelser.

 

freeFTPd är gratis. Använder man krypterad trafik behövs en FTP-klient som hanterar detta. Det finns gratisvarianter. (Själv använder jag WS-FTP Pro som kostar några kronor.)

 

Det är en del trixande för att sätta upp en FTP-server säkert. Börja med att sätta upp FTP-servern och en klient på samma dator, och testa så att det fungerar lokalt. Och se till att du har FTP-servern inställd så att inloggning med lösenord krävs!

 

Sedan kan du öppna brandväggen för FTP-porten och göra eventuella inställningar i ADSL-modem och router.

Räkna med att illasinnade varelser söker efter oskyddade FTP-servrar.

 

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bidragen. Det låter allt för krångligt för att det ska vara värt det för mig. Verkar enklare att hitta en tjänst för att spegla mina dokument på en internetserver.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...