Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mhz på mobo, minne o CPU?


Rolfgkohler

Rekommendera Poster

Rolfgkohler

Hur hänger det ihop? Ska det vara samma mhz på moderkort, minne och cpu? Ifall man har ett minne som har 533 mhz och ett moderkort med 800 mhz och en processor med 1066 mhz kommer då front side bus att ligga på 533 mhz? Nån som kan reda ut begreppen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processor (CPU)Klockfrekvens hur mycket den kan arbeta t ex 2,2Gh (Gigahertz)

 

 

Uppdatera Mera :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roffe the one

Jo, jag vet att processor har klockfrekvens men den arbetar också i mhz mot moderkort och ramminne om jag har förstått det rätt. Det finns i alla fall två olika värden på processorerna. Min fråga kanske är för svår för detta forum!"?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, detta med frekvenserna är en djungel och man funderar på om det är någons försök att skapa så stor förvirring som möjligt.

 

Generellt kan sägas att minnet skall vara på minst halva processorns FSB frekvens. Det gör inget om minnet är för en högre frekvens, det kommer ändå att gå i halva FSB frekvensen. Så i ditt exempel passar alltså dina 533 MHz minnen till processorn med 1033 MHz FSB. Du skulle också kunna använda 800 MHz minnen om du skulle råka hitta sådana billigare än 533 MHz minnen.

 

Däremot får du problem i ditt exempel eftersom moderkortet är gjort för 800 Mhz och detta måste matcha processorns FSB hastighet. Så det som kan hända är en av två saker, Antingen krarar kortet av att sätta upp bussklockan för en 1033 FSB men då överklockar du hela moderkortet vilket kan göra att vissa komponenter på detta inte fungerar.

 

Alternativt sätts kortet upp för en 800 MHz buss men detta innebär att processorn kommer att gå ca 25% långsammare då processorns interna klocka är en multipel av bussklockan och denna går inte att ändra.

 

Däremot skulle det inte vara några problem att använda en processor med 800 MHz FSB på ett moderkort gjort för 1033 MHz buss.

 

Så för att försöka sammanfatta: Processorn bestämmer! Moderkortet skall ha minst processorns hastighet och minnena skall ha minst halva processorns hastighet.

 

Jag hoppas att detta gör det hela lite klarare.

 

/Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tackar! Bra svar! Du har rätat ut en stor del av frågetecknet (undrar bara varför ramminnena ska behöva gå i halva FSB-frekvensen?)!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är för att minnesbussen är 64 bitar bred medan FSB bara är 32. Därför behöver den bara gå i halva hastigheten. Dataöverföringshastigheten är ändå samma.

 

Rättare sagt är det nog tvärtom, minnen aldrig har varit så snabba som processorerna. För att minnet inte skall slöa ner hela datorn har man då valt att göra minnesbussen dubbelt så bred som FSB. På så sätt får man minnet att hänga med någorlunda. Detta innebär att minnesbussen går på halva FSB frekvensen.

 

/Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...