Just nu i M3-nätverket
Jump to content

tv-ut

bolokholm

Recommended Posts

hej

jag håller på och tittar på en ny laptop.Ett önskemål är att kunna koppla datorn till min tv.Netonet har en HP G5050 där man kan läsa att den har S-video-TV-utgång.Är detta samma som Tv-out ?? Min gamla Tv har 2 skart utgångar.Tacksam för svar.Bosse

Mikael

kan du ta en titt på nämda HP dator på Netonet och komma med + och -.Jag har inte jättekrav på min dator typ ladda hem spel.

Bosse

+ & - kan ju bara bli personliga reflektioner.

Eg. är ju allt relaterat till pris/prestanda.

Som info bara: Intel Celeron är Intels "budgetversion" av processor.

Jag skulle vilja ha större disk.

Återigen pris/prestanda..

Vista verkar det ju bara vara bekymmer med om man får tro alla inlägg här på forumet men det verkar faktiskt mest vara för de som uppgraderat(?) från XP till Vista och inte för de som har Vista förinstallerat. Där är det mest att man inte känner igen sig. Mina egna erfarenheter från Vista är bara det jag läst om här på forumet.

Generellt tycker jag att Dell har en bra prisbild. Har säkerligen att göra med att de inte har några mellanhänder.

Lite svårt att jämföra då de ideligen erbjuder minne eller skrivare osv. till sina "paket"

Jo, visst kan man köpa den, men man kan också köpa en s-video till compositadapter i form av en liten kabel på t.ex. Clas Ohlson för ca 30:- istället. Då får man också köpa en composit till SCART kabel men om man inte redan har köpt s-video till SCART kostar denna samma.

/Anders

Jodå, det blir det visst! I alla fall har jag färg på min TV när jag använder denna koppling. Jag har en laptop med S-video ut där jag använder denna koppling.

Saken är den att skillnaden är att S-video använder sig av två ledarpar, en för ljusstyrka och en för färgsignalen. Composit använder samma ledarpar för båda dessa signaler överlagrade på varandra.

En lite äldre TV vet har Compositsignal i SCART-kontakten, en nyare TV kan klara båda om man ställer in den för att den skall tolka signalen rätt.

I SCARTstandarden för s-videosignalen ligger signalen för ljusstyrkan på samma två kontakter som compositsignalen ligger i den SCART-standarden. Det är därför man får en svartvit bild, TVn får bara in ljussignalen.

Kabeln jag pratar om lägger ihop dessa signaler från s-video utgången och skickar vidare dem överlagrade på varandra, vilket ger en compositsignal som TVn kan tolka, med färg och allt! Elekrtiskt sett är detta inget konstigt.

/Anders

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...