Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VPN...Går ej att nå servern utifrån!


philip.persson

Rekommendera Poster

philip.persson

Hej alla kunniga! Jag har en Server som jag gärna skulle kunna få kontakt via Fjärrskrivbord när jag sitter i skolan. Servern är inkopplad i min router som har adressen: "192.168.100.1". Denna router är sedan inkopplat i en annan router med adressen: "192.168.0.1", som i sin tur är kopplat ut till bredbandsmodemet. Jag har försökt att fixa med brandvägen och routing and remot acces, och försökt öppna portar, och tala om att min internet ip ska redigeras in till servern's ip. Men det går inte, jag har haft en fundering om det kan vara för att jag har två stycken router's, att den andra spärrar upp det! Eller är det någon port som jag har glömt öppna? Den enda porten som jag har öppnat är port 80.

(Serveradress: 192.168.100.4)

 

/Philip

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

philip.persson

ok, tack! Jag öppnar alltså den porten i båda routrarna! eller?

Serversystemet backom den sista routern som ska hålla i VPN, kör systemet "Windows Server 2003 Standard Edition". En sak som jag har funderat på är att jag inte har aktiverat Routing and Remot Access, som jag tror är en inbyggd programvara för VPN i systemet, men jag har inte aktiverat den eftersom jag har varit lite osöker, och GP i servern måste fungera till alla klienterna!

Men är det samma port som VPN till Fjärrskrivbord. För jag kan ex skriva in Ip adressen till Skolans server och få upp en Fjärr skärm av datorn från hemmet!

 

[inlägget ändrat 2007-07-29 16:15:01 av philip.persson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
philip.persson

Tack!

Ska detta konfigueras i både routrarna?Vilken adress är det jag sedan använder för att remot d, utifrån? Den som jag har från telia? hur konfiguerar jag det så att signalerna utifrån når igenom båda routrarna?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...