Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar inte


White

Rekommendera Poster

Hej

Min familj har en dator som vi har haft ett par år, den har fungerat i princip felfritt fram tills nu, den startar helt enkelt inte. Allt är inkopplat precis som det ska och alltid har varit, inget fel på elektriciten eller så heller. När man trycker på startknappen händer ingenting. Absolut ingenting. En sak har vi noterat och det är att om man drar ut sladden och väntar ca 1 min, blinkar startlampan en gång och det låter som att den skulle starta eller något men den lägger av direkt. Fläkten sätter igång för nån sekund sen lägger den av. Någon som kanske vet vad man kan göra åt saken eller ska man lämna in den för reparation?

 

Lite kort info om datorn:

Fujitsu Siemens Celeron 1300

RAM: 256mb SDRAM

Grafik: GeForce 4 MX 420 (64mb grafikminne)

Operativs: Windows XP operativsystem

HD: 40GB

 

Tack på förhand till de som svarar :)

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-25 15:28:30 av White]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

Hej

 

Jag skulle nog ha börjat med att testa att reseta BIOS!

 

Det brukar finnas en "Sk" Jumper "En liten plastbit" bredvid batteriet på Moderkortet, dra ur strömsladden och flytta den sk jumpern ett steg,vänta ett litet tag sedan flytta tillbaks denna!

 

Det man inte vet har man ingen aning om.

Teori och praktik förenas när ingenting fungerar och ingen vet varför

AMD AM2 5600 3,02Ghz,DDR2 2x1Gb+2x512Mb i Dual 800Mhz,s-ata2 400+160Gb+80Gb,Nvidia PCIE 7600GT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har datorn en resetknapp i fronten?

 

Om den har det - kontrollera så att den inte fastnat helt eller halvvägs intryckt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara nätaggregatet som har gett upp eller kondensatorerna på moderkortet som har blivit för gamla också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kom på en sak till...

"Fläkten sätter igång för nån sekund sen lägger den av"

Är det fläkten till CPU,n?

 

Kom att tänka på att min ena dator beter sig som du beskriver om man inte anslutit CPU-fläkten korrekt (eller om det är fel på den)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...