Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Passande kort i gammal maskin för spel?


sidekick3000

Rekommendera Poster

sidekick3000

Vilket grafikkort bör man välja om man har en några år gammal dator (en p2 350 256 ram) om man mest har den till Internet och CS? Jag har nämligen hört att det snabbaste grafkortet inte är snabbast om du inte har en ny maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köra mer eller mindre vilket kort som helst. Datron är så pass modern att antagligen har en agp buss, dock antagligen endast en AGPx2 buss, vilket gör att moderna AGPx4 kort inte kommer att kunna använda så hög hastighet som de är byggda för. I min motsvarande burk kör jag ett TNT1 kort, funkar prima om man inte vill ha extrem prestanda i CS.

TNT1, TNT2, GeForce eller GeForce2... frågan är vilka krav du har och hur mkt du vill pröjsa.

 

// hno

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TNT får man väl knappast tag i idag?

Själv kör jag ett TNT2 i en motsvarande burk. (celeron 300 @ 464mhz) Men om jag orkade och vore du skulle jag köpa ett geforce.

 

 

-------------------------------

It's not a bug, it's a feature.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sidekick3000

Det finns ju massor av olika geforce kort, geforce 256 SDR och DDR och geforce 2 mx, och mx200 och mx400, nått som heter GTS ett annat som heter ultra? Jag har agp2 kollade upp det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På din burk har jag en liten känsla (oroande) av att ett Voodoo5-kort eller motsvarande skulle ge bäst prestanda i just CS. Men köpa död teknik är väl inte att rekommendera, så varför inte ett Geforce 2MX400 - billigt, klarar inte särskilt höga upplösningar (med bibehållen prestanda), men jag antar att det inte är ett hinder?

 

Dvs vad har du för skärm? ;)

 

Geforce2-serien består av GTS (originalet) och MX (budgetversionen) samt variationer på dessa. Dvs MX-kretsarna finns idag i MX200 och MX400-versioner, och GTS-kretsarna finns i Pro och Ultra-versioner utöver originalet. Skillnaderna är i princip bara klockfrekvenserna på kretsen och minnet (Skillnaderna mellan GTS och MX är däremot större).

 

Vill/kan du pröjsa lite grann till kan du slå till på ett Geforce2 GTS istället för ett MX då dessa har sjunkit drastiskt i pris de senaste månaderna. Men om det ger någon praktisk skillnad i prestanda på din nuvarande burk i CS är tveksamt.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Har man 17-tums skärm ( eller 19)

så räcker ett GF2-MX-kort gott och väl om man är snål.

 

Har man större skärm eller om man har ytterst höga krav, så bör man satsa på GF2GTS eller bättre.

 

Men för 8 av 10 så räcker GF2MX.

( och duron)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Thomas Nordlander

Jag e också inne på att skaffa ett Geforce 2 mx till min gamla 300 mhz, agp 2x. Har jag fattat allt rätt om jag tror att det går att köra Geforcet (som vill ha 4x) i min 2x burk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Thomas Nordlander

Nu har jag skaffat ett Geforce2 till min 300 mhz burk. Skillnaden mot Voodoo3 finns inte!

[inlägget ändrat 2001-09-23 16:01:23 av Conio]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...