Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program, processer och tjänster?


Roffe the one

Rekommendera Poster

Roffe the one

Jag använder WinXP prof. SP2. Om jag tar fram aktivitetshanteraren så kan jag se vilka program jag kör och vilka processer som är igång. Om jag kikar ännu längre in i windows genom kontrollpanelen och datorhanteringen kan jag se en lista på vilka tjänster som är igång. Min fråga är. Vad är egentligen skillnaden på program, processer och tjänster?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett program kan bestå av många processer, ett program är det man köper t ex Norton. När man installerar Norton så kommer sedan kanske 5-10 processer att köra för att hela Norton ska fungera som det är avsett.

 

En tjänst är en process som inte är knyten till en viss användare utan kan starta innan någon har loggat in på datorn. T ex brandväggen i Norton startar som en tjänst så att den är igång på en gång när datorn startas upp medan den process som har hand om ikonen vid klockan först startas när någon loggar in och därmed startas den inte som en tjänst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roffe the one

Tack för bra svar. Jag kan dock inte riktigt förstå poängen med att aktivitetshanteraren bara visar vilka processer som är igång istället för att visa både processer och tjänster som är igång.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjänster är bara en särskild sorts process, så nog brukar det stå processer som har startats som tjänster i Aktivitetshanteraren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...