Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bredbandet fungerar inte sen nätverksinstallation


Dojan5

Rekommendera Poster

Jag försökte koppla upp min XP PRO SP2 med min mammas Win 98SE via en hubb, internet fungerade innnan dess på min dator och på min mammas.

Nu kan jag inte gå ut på nätet från min dator och jag kan inte heller modifiera inställningarna på nätverksanslutningen, jag har testat det.

Min vän Ebbe säger att jag bör ta bort allt i datorn som har med nätverksanslutningen och göra och sedan installera om drivrutinerna. Problemet är att nätverksanslutningen återskapas varje gång, lika omodifierbar som förut. Snälla hjälp mig!!!

Tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill dela på en bredbandsanslutning behöver du en router - inte en hubb.

Alternativt två nätverkskort, förslagsvis på XP maskinen.

 

Men ditt bekymmer kanske var att du inte kommer åt "nätet" - även sedan du plockat bort hubb & W98 dator?

 

Hur kopplar du upp dig mot din ISP?

 

Alltså har du analogt modem, ADSL modem?

Sköter modemet inloggning eller gör du detta via datorn?

 

Nytt: Eller har jag missuppfattat totalt ang. hubb? Är det en hubb typ DC++ som avses??

[inlägget ändrat 2007-07-19 21:59:26 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ComHem (via jacket som tvn ansluts till) och routern är av märket Scientific Atlanta.

Jag kopplade upp routern i hubben i port fyra som det stog i anvisningarna och min dator i port 1 och mammas i port 2. Hubben är en Netgear 4 port 10BASE-T Ethernet Hub Modell En 104TP.

Själva problemen uppstod när jag kopplade (försökte) ihop min XP med mammas 98SE. Då kunde jag varken skapa anslutning med 98'an eller internet.

Min XP har ett nätverkskort av nVIDIA NForce Networking Controller. Jag har kopplat upp mig mot nätet förut.

I och med att anslutningen är via Com Hem så har jag en ständig uppkoppling mot nätet.

Routern har inte två Ethernet uttag så vi brukade byta sladd hela tiden.

Då köpte jag en hubb, allt fungerade (internet delningen) tills jag försökte mig på att skapa ett nätverk. (dumma jag som glömde återställningspunkt)

Routern är ständigt uppkopplad mot ComHem så den loggar inte in eller så.

När jag installerade XP hade jag formaterat den så att det skulle få plats.

Det enda som fattades var nVIDIA drivrutinerna, när jag installerat dem så kunde jag surfa efter att ha startat om datorn.

Nu vill datorn koppla upp sig, och jag kan inte ändra det då guiden konfigurera nätverk inte konfigurerar nätverket som den ska.

Tack på förhand.

/

Joel

Kissedesigns

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, efter en router ska det ju gå att ha en hub (eller hellre switch)..

 

Men det övriga - ingen aning...

Mer än att min erfarenhet av XP + W98 är att det var/är enklare att administrera fildelning datorerna mellan via ftp-server än att dela ut mappar hit & dit som, av nån anledning, "tappade" åtkomsten då & då. Dessutom "kändes" det bättre att ha mappar utdelade via mjukvara/inloggning.

[inlägget ändrat 2007-07-19 23:24:34 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Sitter bredbandsmodemet inne i Hubben? Då går det inte! Du måste ha en router som routar mellan det interna och det externa nätet. En hubb kan inte routa och det är anledningen till att du inte kan komma ut på nätet. Testa att koppla bort hubben och sätta in modemet i datorn igen samt måste du ange att få automatiskt IP i nätverksinställningarna.

 

Jag antar att du kan pinga maskin nr1 (windows 98)? och vise versa.

 

Testa att köpa en router så är problemet löst.

 

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...