Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FTP connection error!


Megaman9

Rekommendera Poster

När jag ska uppgradera Firmware i min router (Zyxel Prestige 334) så kommer detta felmeddelande upp:

 

FTP connection error!

 

Någon som vet vad det kan vara för fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde betyda att datorn inte får kontakt med routern. Har datorn kontakt med routern i vanliga fall, går det t ex att komma till routerns inställningssida?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, annars så får de kontakt. Inställningssidan har jag varit inne på en del.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har gjort som det står på

http://www.support.zyxel.se/Ladda_upp_ny_mjukvara.253.0.html

och det är en Bin-fil som du ska föra över till routern?

Kommer felmeddelandet när du trycker på Upload?

 

Hmm, nu laddade jag ner uppdateringsfilen och ser att det finns flera filer i den. Är det i stället programmet i den som du försöker använda? Har du i så fall läst pdf-filen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är programmet som jag föröker använda! För om jag går in på routern så finns det ingen upload där utan det står att jag ska köra det programmet för att uppgradera.

 

Det är för att jag aldrig har uppgraderat innan. Det är bara då som man använder sig av upload och bin filen. Jag har läst pdf filen men det hjälper inte.

 

Den får kontakten med routern först. Det är när den börjar uppgradera som felmeddelandet kommer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske lite "lost" här men kan de va' så att en mjukvarubrandvägg blockerar transfern från datorn/programmet till routern?

 

Även om de etablerar kontakt först...

(har inte läst instruktioner ifall det står nåt om brandvägg där..)

 

[inlägget ändrat 2007-07-16 00:04:50 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara bra att kolla om det hjälper med att stänga av brandväggen i datorn i alla fall. Om det är Norton så brukar det finnas kvar skydd ändå så då får man antingen konfigurera Norton eller avinstallera den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att stänga av brandväggen men det hjälpte inte!

 

Har Sygate Personal Firewall.

 

Några fler förslag?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heter den något mer än Prestige 334?

Några bokstäver till?

 

Har du/ni kollat på "Support note Download"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, den heter bara Prestige 334. Jag har sett att det finns andra modeller med någon bokstav i slutet men det kan jag inte hitta på min.

 

Suppport note finns inte att ladda ner till denna modellen.

 

Jag kanske skrev fel serienummer när jag skrev till Zyxel men de borde väl kontakta mig och säga det i så fall.

 

Hur vet man vilket som är serienummret? Det står mer än en rad på routern. Kan man se det i datorn?

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-17 20:12:54 av Megaman9]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

nja..

http://www.zyxel.se/web/download.php?FileName=200512271648532005100714162920041105154230_20070402_3.60%28JJ.8%29C0-P334_360JJ8C0.zip&BuildFlag=head_quarter

 

Hur aktuell den är vet ja inte..

 

Man kan läsa bl.a:

4. If Prestige Router firmware version is later than V3.60(JJ.1), please DO NOT use

eWC or FTP to upgrade new firmware. Instead, please use firmware upgrade tool

(UpgradeTool_360JJ***.exe) to update new firmware. See Appendix 1.

5. If Prestige Router firmware version is later than V3.60(JJ.2), please do not FTP the

downgrade firmware directly. Instead, follow these steps to downgrade:

Step 1: Change WAN IP assignment to Dynamic if it is set Static IP.

Step 2: Unplug WAN cable.

Step 3: Reboot device.

Step 4: Load the middle firmware (360JJ3c0-mid.bin) to device.

Step 5: Load the downgrade firmware to device.

6. Update the wrong configuration file (Word, Rom-t or Excel) from manu24.6 will

cause device exception.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det har jag laddat ner. På Zyxels hemsida så kunde man välja modell och sen Suppport note och då hittade det inget. Jag har läst det som du skrev men ser nu att jag hade läst fel på vilken version jag har. Ifall det inte har ändrats när jag har hållt på att försöka uppgradera.

 

Så då ska jag ju följa de 5 stegen!

Menas det att jag ska välja "Erhåll en IP-Adress automatiskt" med detta: Step 1: Change WAN IP assignment to Dynamic if it is set Static IP.

 

Jag har:

 

Model Name : Prestige 334

ZyNOS Firmware Version: V3.60(JJ.5) | 05/03/2005

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Menas det att jag ska välja "Erhåll en IP-Adress automatiskt" med detta: Step 1: Change WAN IP assignment to Dynamic if it is set Static IP."

Det skulle jag tro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, såg nu att det stod WAN och inte LAN så då är det nog redan som det ska för i routerns inställningar så är "Get automatically from ISP (Default)" ibockat under rubriken "WAN IP Address Assignment".

 

Detta förstår jag inte riktigt:

 

Step 4: Load the middle firmware (360JJ3c0-mid.bin) to device.

Step 5: Load the downgrade firmware to device.

 

I rar filen så följde detta med:

 

360JJ8C0.bin

360JJ8C0.exe

360JJ8C0.rom

P334_360JJ8C0.pdf

 

Denna filen "360JJ8C0.bin" antar jag att det är som man ska använda sig av i steg 5.

 

Men i steg 4 så ska man ju ha "(360JJ3c0-mid.bin) ". Den vet jag inte hur man får tag på. Det verkar ju vara en gammal fil.

 

Eller kan det vara så att de menar att man ska använda .bin filen i steg 4 och .rom filen i steg 5?

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-18 06:26:00 av Megaman9]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skriver om "downgrade" inte "upgrade"...

 

=?

 

Alltså jag har inte satt mig in så mycket i detta ämne men kanske det kan vara så att man efter en viss version måste nergradera först för att uppgradera till den senaste. Låter konstigt men vad vet jag...

 

Typ om man som du har jj5 måste man under jj3 för att sen komma upp till jj8.

 

[inlägget ändrat 2007-07-18 13:10:41 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På följande adress ftp://ftp.zyxel.se/'>ftp://ftp.zyxel.se/ finns alla firmware & uppdateringar till alla zyxels maskiner. Finns det inte där äldre versioner av firmware att ladda hem? Finns det där, borde det lösa problemet med att först göra downgrade & därefter upgrade. Håller med om det låter som en "tokig" väg för att uppdatera, men vad vet man? (Kan inte kolla på ftp://ftp.zyxel.se/ då jag sitter på jobbet & brandväggen stoppar FTP...)

Man ska va som man é,

då man inte vart som man skulle...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

 

På den sidan så fanns denna zip filen till min modell: p334_v3.60(jj.5)c0_standard.zip

 

Den innehöll dessa filer:

360JJ3c0-mid.bin

360jj5c0.bin

360JJ5C0.pdf

360JJ5C0.rom

UpgradeTool_360JJ5C0.exe

 

Så det verkar inte vara den senaste uppdateringen men denna filen: 360JJ3c0-mid.bin var ju med. Det var den som jag saknade så då skulle det nog gå att uppdatera firmware nu.

 

Jag ska testa nu!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där man ska ladda upp Firmware filer i routern så står det:

 

Upgrade files can be downloaded from the website. Download the version ZIP file (.zip) to your computer. Extract the upgrade tool (.exe) from the ZIP file. Run the upgrade tool to update your firmware.

 

Så jag bara körde den senaste installationsfilen (360JJ8C0.exe) och det fungerade att uppgradera :D

 

Felet som jag gjort innan var att jag inte hade kopplat ur WAN kabeln.

 

Tack för hjälpen Cecilia, Mikael63 och sysk167.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...