Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rubriken Senast använd


annmarie

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar över rubriken "Senast använd" på filerna i Mina dokument. När jag fick tillbaka min dator efter reparation för en tid sedan stod det på alla eller nästan alla filer en datum och tid under "Senast använd" då datorn befann sig på verkstaden. Personalen förklarade det med att de hade kört ett antivirusprogram och att det hade "använt" filerna. Men de kanske hade kopierat mina filer eller använt dem på något annat sätt? Det känns obehagligt när andra människor kan se mina dokument. Hur vet man om man kan lita på en datafirma i det avseendet? Hur kan man göra det omöjligt för andra att komma åt Mina dokument?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

I filsystemet (ntfs) finns tidsstämplar för när en fil skapades, ändrades och användes. Den sista visar att något program har läst filen, men inte av vilken anledning. Det kan t.ex. vara ett virusskanningsprogram.

 

Vissa "väluppfostrade" program för backup, viruskoll etc ser till att inte ändra denna uppgift, men inte alla.

 

Förhoppningsvis kan du vara glad över att verkstaden tar allvarligt på virusrisken så smitta inte kommer in med kunders datorer och sprids till andra.

 

Hälsningar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...