Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux


Behruz

Rekommendera Poster

Hej, behöver man något annan filsistem än ntfs eller fat 32, om man vill installera Linux (hörde om ext3) ? Om ja , i så fall går det dela filerna mellan Windows os som har ntfs filsistem och Linux som har ext3 om man har de båda två installerad i olika partitioner men i samma HD?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux använder sig ofta av ext3, men kan även läsa och skriva till FAT32-partitioner. Beroende på Linux-distribution så kan den antingen läsa från NTFS-partitioner eller både läsa och skriva till dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, har en annan fråga: på www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 kan man ladda ner program för att testa hårdisken om den funkar ok, men jag vet inte hur ska veta vilken hd tilverkare min pc har? min pc acer aspire 3000. Så betyder det acer är min hd´s tilverkare? I så fall det finns inte någon acer "manufacturer" på deras websida. Vet du vad ska jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acer tillverkar inte hårddiskar. Man kan ofta få fram tillverkaren genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Maskinvara), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia . Jag kollade som du sa högst upp står det "acer-2e68c49b20" dubelklickar man på den så får man massvis med info om olika enheterna som jag har , där kollade jag också på disk drives "WDC WD600UE-22HCTO" ,Vad ska ja göra nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att WD står för Western Digital, som du hittar på tacktech-sidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...