Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Portad desktop


bm_avi8s

Rekommendera Poster

Hallå!

Nu är jag väldigt nära "Format C:"

Har en desktop (M2n SLI? moderkort och en "massa" nVidia inblandat i moderkort, grafik o ethernet. 2 ethernetportar på kortet och nå'n mystisk webbaserad interface mot nätet - avinstallerad nu) som via tråd o router (d-link) har tuffat o gått hur snyggt som helst på Internet. Kör två laptops trådlöst över routern också - utan problem. "Öppet" nätverk men med dessa tre datorers mac-adresser som enda tillåtna. För ett tag sedan så blev det röda kryss över båda ethernetanslutningarna och beskededet att en kabel inte var ansluten. Vad f-n jag än gör så får jag beskedet att ethernetportarna är "mekaniskt frånkopplade"! Har tagit bort och installerat om det mesta - men röda kryss kvar. Det är möjligt att deaktivera anslutningarna för att när jag sedan aktiverar - få nya röda kryss ch "det finns ingen kabel..."-beskedet. Misstänker några konstiga IP-adr i burken som verkar "peka" på datorn i sig själv i stället för Internet (förstod ni den?) men jag kan alldeles för lite om det hela. Har inte en j-a aning om vad jag har gjort eller om det är virus - men nu kommer jag inte på en enda pryl till att prova! Om jag tar min sladd o stoppar i någon av laptopparna så lirar det snyggt utan problem! Alla uppslag o ideér mottages med största tacksamhet!

/Benny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon krets som sköter om ethernetportarna har kanske gått sönder, för det skulle ge just det beteendet. Mekaniskt (fysiskt) frånkopplade skulle väl just vara att datorn anser att det inte sitter i någon kabel.

 

""Öppet" nätverk men med dessa tre datorers mac-adresser som enda tillåtna."

Är inte det minsta säkert. Det är inget problem för någon som vill att avlyssna trafiken och komma fram till vilka MAC-adresser som dina nätverkskort har och ändra sin egen MAC-adress till en av dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...