Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Duo


Las

Rekommendera Poster

Finns det någon som vet om det finns någon typ av addapter som gör att man kan installera en duo processor på ett lite äldre moderkort?

 

Lasse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

 

Vad har man för nytta av DUO eller dublla kärnor? Måste programmen vara skrivna för detta om man skall ha någon nytta (snabbare) av det. Har inte sett några bra förklaringar. Själv kör jag officeprogram och lite CAD men för övrigt är det mest surf och så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kollar min dator gör jag det med Aktivitetshanteraren och Processer. Där kan man se att "Systemets vänteprocess" (vad nu det är) tar mycket kraft från CPU-n.

Fixar DUO eller dubbla kärnor detta så jag kan köra vidare med mitt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemets vänteprocess är den process som kör när datorn inte har något vettigt att göra, dvs det är ledig tid.

 

Det kan ju köras olika program i de två kärnorna. Excel i den ena och Word i den andra. Om nu inte programmen är skrivna för dubbla kärnor. Jag har en gammal dator med hyper-threading vilket är lite åt det hållet och visst har man nytta av det. Det är svårt för ett program att ta all processortid om man har två kärnor så det bör minska risken för en hängning där man måste trycka på strömbrytaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...