Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppna mappar i startmenyn


Koppsnurr

Rekommendera Poster

Ett udda problem...

Normalt sett skall man kunna gå till en mapp via startmenyn och sedan högerklicka på den och välja öppna (alt. dubbelklicka på den) för sedan få ett fönster på skrivbordet med den mappen. Av någon anledning har detta slutat fungera i en av mina datorer.

 

Nu undrar jag om någon kan tänkas ha råkat ut för detta (och löst det) eller kanske har någon intressant synpunkt.

 

"Fördelen med att vara klok är att man kan spela dum. Motsatsen är betydligt svårare."

- Kurt Tucholsky

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är det bara mappar via startmenyn? Fungerar övriga genvägar direkt till program?

Kan det vara en behörighetsfråga tro?

Att du (av någon anledning) inte längre har behörighet att öppna mapparna?

Kan du öppna mappen annan väg än via startmenyn?

Testa att skapa en ny genväg till dels samma mapp och dels till en annan mapp.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael63

 

Yes Bara via startmenyn. Genvägar på andra ställen fungerar helt ok.

 

Yes, det är bara mapparna som inte vill öppnas. Program, dokument pdf:er osv. fungerar toppen.

 

Jag var också inne på det spåret. Det är dock samma problem både i min användare och i "all users".

 

Jag kan öppna mapparna via deras plats i utforskaren och även om jag skapar en genväg och placerar den på skrivbordet.

 

Jag kan också högerklicka på startknappen och välja öppna och då öppnas startmenymappen för min användare. Eller så kan jag högerklicka på startknappen och välja "öppna delade startmenyn" och då öppnas mappen för den delade startmenyn. Jag kan till och med högerklicka på mappen "program" i startmenyn (jag använder klasiskt läge men det är samma problem när man kör XP-läge) och välja öppna och då öppnas mappen program. Sen är det stopp. Där i från får jag klicka mig vidare i mappmiljö istället om jag vill komma till en mapp.

 

Fördelen med att vara klok är att man kan spela dum. Motsatsen är betydligt svårare."

- Kurt Tucholsky

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Knepigt fel...

 

Någon skillnad om du skapar en genväg för ex. c:\dokument i ex. c:\temp (dokument.lnk) och sedan kopierar den till startmenyn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen knepigt...

 

Om man skapar en länk till en mapp i en annan miljö i windows och kopierar in den i startmenyn blir det bara en vanlig länk. I det här fallet en mapp med en pil på.

 

Den kan man antingen högerklicka på och välja öppna eller dubbelklicka på eller bara enkelklicka på och den uppför sig som en vanlig länk och öppnar det den är länkad till. I det här fallet en mapp. Detta fungerar helt ok.

 

Om man istället kopierar en mapp och sedan väljer "klistra in genväg" i startmenyn skapar systemet en annan sorts genväg. En mapp med, en desktop.ini fil i & och en target.ini fil i. Target.ini filen pekar på mappen man vill gå till. Detta gör att man sedan, i startmenyn, kan mappa sig vidare i den mappen.

 

Man lämnar startmenyns mappstruktur och fortsätter i den aktuella mappens mappstruktur.

 

Här kan man, i normala fall, stanna och till och välja "öppna" och då direkt öppna en mapp som ligger ganska långt ner i mappstrukturen.

 

Ganska smidigt. Låt oss säga att man kopierar windows-mappen och klistrar in en genväg i startmenyn. Då kan man sedan, ganska snabbt, ta sig ner i windows myriader av mappsystem till just den mappen man vill titta i och sedan välja öppna där. (sparar en hel del tid)

 

 

"Fördelen med att vara klok är att man kan spela dum. Motsatsen är betydligt svårare."

- Kurt Tucholsky

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag brukar påpeka här på forumet så använder jag inte utforskaren och knappt startmenyn då jag nyttjar TotalCommander och dess enkelhet & snabbhet både vad gäller funktionalitet & navigering men även enkelheten att själv skapa snabbknappar i verktygsfältet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...