Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa ny dator


tutte

Rekommendera Poster

Hej

Tacksam om någon kan hjälpa mig ,har en ganskagammal dator, från 02 med ide diskar o ett ATI grafikkort

Ett alternativ som jag tänkt mig,JME Vaule Intel core duo Som bif nedan Är det gamla grafikkortet kombitabelt med det nya moderkortet,är det möjligt att använda en IDE disk i den nya datorn

har även ett operativsystem XP home OEM på den gamla,men det går väl att använda på en till?

 

• Intel Core 2 Duo E6300 1,86GHz S775 FSB1066 2MB Cache

• 1024 MB DDR-2 667 MHz (2x512 Dual Channel)

• 320 GB, 7200rpm, SATA-2, 16 MB cache

• DVD±RW Brännare 18x

• Asus P5VD2-MX, VIA P4M890, Socket-775, DDR2,SATAII, LAN, m-ATX, PCI-Ex16 moderkort

• Integrerad grafikkort 2D/3D, ledig PCI-Express plats för framtida uppgradering

• 10/100 Mbit nätverkskort

• 5.1-kanalns Intel® HD Audio

• Inget tangentbordbr>• Ingen mus

• Inget operativsystem

[inlägget ändrat 2007-06-24 16:17:09 av tutte]

 

[inlägget ändrat 2007-06-24 16:26:57 av tutte]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"har även ett operativsystem XP home OEM på den gamla,men det går väl att använda på en till?"

Nej

 

Detta moderkort är gjort för att grafikkort ska vara av typen PCI-Express 16, och den typen fanns inte för 5 år sedan. Då var det vanligen AGP-grafikkort, men det fanns även PCI-grafikkort. Det finns ju även ett enkelt inbyggd grafikenhet på moderkortet om du vill vänta med att köpa ett nytt grafikkort, det är väl troligen inget att spela med dock.

 

Det finns anslutningar för två PATA(IDE)-enheter, sedan om du vill använda dem för hårddiskar eller CD/DVD-enheter får du ju välja själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderade lite om det ändå kan vara ett bra köp,om man pröjsar ett nytt grafikkort

har inte så stora krav men det bör klara bilbehandling o flight simulator x tacksam för förslag helst med passiv kylning pris 1000-1500 :-

är 300 w nätaggregat för litet,äe övriga komponenter OK

den nämnda datorn kostar 5000:-

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildbehandling tror jag inte ställer några höga krav på grafikkortet. När det gäller flight simulatorn så bör du kunna hitta eventuella krav på tillverkarens webbplats.

 

Toms Hardware har grafikkorts-rekommendationer i olika prisklasser:

http://www.tomshardware.se/grafikkort/20070613

När du har hittat ett grafikkort du vill ha så kan man söka efter vad det ställer för krav på nätaggregat.

 

Om du ska ha Windows XP på en SATA-disk så behöver du en diskettenhet. Men du kanske har en gammal att stoppa in?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...