Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Portlås


?????

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja veta hur man öppnar portar till program m.m.

 

Försökt själv men det har inte gått så bra.

 

Jag testade portforward.com:s guide för port forwarding och skaffa statiskt ip men det gick inte så bra. Då jag startade upp webbläsaren så hade jag en annan ip än den jag ville ha. Lite irriterande då jag annars haft i stort sett samma ip ett bra tag.

 

Jag har modemet/routern xavi 8222r och brandväggen PC Tools Firewall Plus.

Dessutom kör jag med vista(om det nu spelar nån roll)

 

Glad om nån kunde hjälpa mej o få det att funka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad är det egentligen som inte gått så bra?

Vilket/vilka program vill du öppna portar för?

Har du lyckats göra inställningarna i din router?

Hur har du ordnat med statisk IP? via ex. DynDNS eller via din ISP?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad som har gåt fel har jag ingen aning om mer än det som jag har sagt redan...

 

Har inget speciellt program just nu som jag vill öppna portar till men har tid över för tillfället att sätta mig ner och lära mej det nu.

 

Modemet har en inbyggd router eller liknande och där tror jag att jag lyckat göra rätt inställningar. Där har jag följt portforwards guide som jag sa förut.

Jag har för övrigt inget mellan modemet och datorn(förutom en nätverkssladd då förstås).

 

Statiskt ip var det tänkt att skulle få genom att gå in på egenskaper för lokalt nätverk. Iallafall enligt portforwards guide.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du skrev att det inte gått så bra antog jag att du hade bekymmer med något, att det var något som inte fungerade som det skulle.

Om du har en router så är det ju vanligtvis så att du får EN ip-adress in till routern från din internetleverantör. Den kan ju ändras från gång till gång. Spray (nu är det ju Glocalnet så jag vet inte vad som gäller) gav en ny adress för varje gång man loggade in mot dem. Vidare får ju din dator en helt annan ip-adress av din router (om man valt att den ska vara DHCP-server) och den skulle ju faktiskt kunna ändras också från gång till gång, även om jag inte själv upplevt det. I routern kan man om man vill se till att "dator_1" alltid ska få samma ip-adress som den blev tilldelad av routern just för tillfället och då kallas det för statisk adress. Men det är ju alltså på LAN'et. Alltså på "din" sida av routern.

Man kan ju även tänka på att det är skillnad på portöppning och portmappning (rätta mig om jag har fel någon!)

Om jag har en dator och i den sätter upp en ftp-server för att jag ska kunna komma åt filer ex. från jobbet är det enklast att jag i routern öppnar port 21 som är den port som ftp-servern använder som standard.

Alltså typ öppna TCP port 21 till 21 på dator 192.168.0.2

Från jobbet skriver jag då i min ftp-klient ipadress xxx.xxx.xxx.xxx:21 eller bara xxx.xxx.xxx.xxx eftersom just port 21 är standard för ftp. xxx är alltså den ipadress jag för tillfället har fått av min internetleverantör.

Då bör jag hamna rätt.

 

Men om jag har två datorer med två ftp-servrar, och båda servrarna använder port 21?

 

Då får jag göra, om det går så att jag öppnar port lika tidigare till den ena.

För att komma till den andra kan jag mappa en annan ledig port ex. 9821 till port 21 på den andra datorn.

typ Öppna TCP 9821 till 21 192.168.0.3

 

För att komma till den andra datorn får jag då ange xxx.xxx.xxx.xxx:9821 och då slussas jag till den datorns ftp-server.

 

Den router jag nu har klarar inte mappning (med reservation, fanns något annat jag inte fördjupat mig i) varför jag i stället har ställt om den andra datorns ftp-server till att använda en annan port.

 

Ja.... kanske inte heller något bra svar men jag vet ju bara att det(?) inte gått så bra och att du är irriterad för att du har en annan ip-adress...

 

[inlägget ändrat 2007-06-20 23:04:28 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, för att öppna en port så behövde jag låsa en ip-address till datorn.

Detta för att jag skulle kunna ha en ip-address att öppna portarna till, men det finns redan en ip låst(eller reserverad till datorn) men den går inte att välja då man skall öppna en port.

 

Därför tänkte jag att om jag i nätverksinställningarna gjorde så jag fick den addressen jag öppnade portar till varje gång jag anslöt till så skulle det gå men istället fick jag som sagt var en helt annan ip-adress

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...