Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är Cd skivorna skadade?


Behruz

Rekommendera Poster

Hej , Kan nån förklara mig följande felmed.:

När jag köpte min bärbar Acer aspire fick jag 3 stycken recovery skivor på svenska, 3 st på eng. och 3 st. på finska . Nu är det så att jag försöker installera om windows med 3 st. recov. skivorna på svenska så att jag får min windows på svenska .... det går bra med de 2 första skivorna men det blir stopp när datorn läser från den tredje , när nästan allt klart (92%) , får jag konstigt felmed. "Application error 19230. Ghost has detected coruption in the image file.Please perform an integrity check on the image. If this problem persists please contact symantec support"

Och då blir jag tvungen avbryta det hela .

Försökte även med recovery cd skiv. på eng. får felmed. där också när den tredje cd är igång:"Cannot open image file X:\images\60EA3025.ghs(DOS error file not found(0x002)10010). Nu undrar om det är cd skivorna som är skadade?

tacksam för svaret på förhand.

 

[inlägget ändrat 2007-06-19 12:18:16 av Behruz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan det vara. Ser de repiga ut?

 

Men det skulle också kunna vara fel på hårddisken eller på RAM-minnet.

 

""Cannot open image file X:\images\60EA3025.ghs(DOS error file not found(0x002)10010)."

Kan du se filen på en annan dator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej, och tack för snabb svaret , nej , de ser inte repiga ut alls , varje gång jag sätter in den tredje skivan blir det felmed. Fast för säkerhets skulle provade med finska cd skivor och då gick det bra !!! Tyvär kan jag inte finska så installerade om till eng. igen från imag fil. Tror du att det är hårdvarufel eller ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att veta. Vad hade du för problem som gjorde att du ville installera om?

 

Har du stoppat in den tredje engelska skivan i en fungerande dator och sett om du ser filen i felmeddelandet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ville få svensk windows (just nu är det engelska) det var därför jag ville installera om.

Vid datorns upstart trycker man på alt f10 och då får ju man möjligheter installera om från skivan eller från image fil. Först jag stoppade i de 3 st cd recovery skivorna på svenska och fick felmed. provade också med eng - samma sak där fick felmed. I båda fal allt gick bra tills den tredje skiva.

 

[inlägget ändrat 2007-06-19 13:09:30 av Behruz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte var några problem med konstiga hängningar, krascher eller blåskärmar förut så är det inte sannolikt att det är fel på RAM-minnet i alla fall.

 

Är det alltid samma felmeddelanden?

 

På den engelska skivan så skrev du förut att felmeddelandet var att filen inte fanns. Ett bra sätt att kolla detta är att stoppa in skivan i en fungerande dator och se efter om filen finns eller inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag had inte krashar eller blåskärmarförut. Och det är alltid samma felmed. På den eng. skivan får jag den felmed. "Cannot open image file X:\images\60EA3025.ghs(DOS error file not found(0x002)10010)" , på svenska skivan får jag " Application error 19230. Ghost has detected coruption in the image file.Please perform an integrity check on the image. If this problem persists please contact symantec support".... Men inga fel uppstår på den finska. Jag stoppade samtliga skivorna (9 st.) i 2 olika datorer men det går inte att öppna nån av de, blir hängningar ... Det kan vara så att tilverkarna gjord så för att omöjligöra kopieringen, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll inne Shift-tangenten samtidigt som du stoppar in skivorna så att Windows inte försöker starta eventuella program på dem.

 

Men du kan ju alltid testa om det är något fel på hårddisken. Hårddisken testas med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Det brukar vara som så att det finns någon lucka där man kan komma åt hårddisken och se vad det är för tillverkare.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

OM det nu är så att det faktiskt är fel på skivorna kan det gå att fixa det med

http://www.jufsoft.com/badcopy/?rid=BadCopy&vid=3.75&bid=0608

Har fungerat flera gånger för mig.

 

Låt programmet göra "en recovery" som du sedan bränner på en annan cd.

 

Vet inte om det kommer att fungera med just dina skivor men kanske värt ett försök.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är någotsånär ny dator så borde du ha support på den och i så fall kunna få nya skivor!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej, det är inte ny dator och kan inte få support, dessutom kollade på skivornas innehål nu (genom att hålla shift tangent. den här gången..) och nu nästan säkert på att det är inte fel på cd skivorna eller nån "corruption" av nån fil, med tanke på att alla filerna var där..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Acer-dator.

 

Hade du tidigare Windows på engelska, måste du tyvärr använda recovery CD-skivorna på engelska.

 

Vill du ha Windows på svenska, installerar du först Windows från CD-skivan där det står Windows XP Home Edition (eller annat version).

 

De program som medföljde med datorn, skall finnas på den tredje skivan och du kan installera dessa program när du är klar med Windows installation.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej,det går varken installera från engelska eller svenska "recovery" cd skivorna , fast det gick bra med de finska "recov." skivor ?! Så att vad jag än gör så går inte installera fr. de sv. och eng. skivorna.. det blir nog eng. ver. i fortsätningen.

Men fick du Windows cd skivan på köpet eller installerade du själv den på cd skivan från image fil? Har för mig ingen win. cd skivan, fick tips på det här forumet att få såna där skivan genom att ladda ner olika progr : HÄr :http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=4894.0

men det måste väl finnas nån lättare utväg att få den win. cd skivan från imag fil, vet du om den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag fick CD-skivan "Windows XP Home Edition" med datorn (och Recovery CDs också). Det går att installera WinXP från den, har gjort det själv utan några problem.

 

Jag har märkt också att tillverkare är ofta slarviga med att markera CD-skivor. Jag minns att när jag köpte Maxtors hårddisk så på skivan märkt Documentation var installationsprogram och på skivan Installation CD var ju bruksanvisning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...