Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bootproblem med Dell 8300


Javamannen

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag bytte till nya tysta Zalmanfläktar i helgen. När datorn skall boota upp kommer meddelandet

"Invalid configuration information - please run setup program" upp på skärmen. Man kan inte göra någonting utan måste starta om. Nästa gång jag startar upp datorn så kör den igång bios och kör statusbaren men fryser efter 92%. Jag kan inte trycka F2 eller F12 för att gå vidare utan datorn fryser.

 

Jag har provat med att byta ut grafikkortet, samma fel. Jag har provat med att ta bort minnena och sätta dit nya, ingenting hjälper. Jag har även resetat bios med jumpersarna, men ingenting hjälper! Jag har även tagit bort batteriet till bios.

 

Datorn är en Dell dimension 8300.

 

Kan någon hjälpa mig?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har detta inget samband med fläktbytet?

Är det mycket krångel att byta tillbaks bara för att verifiera?

Om det är det skulle jag själv nog, temporärt, kopplat in de nya fläktarna så att de fått spänning från annat håll och därmed säkerställt kylningen. Sedan skulle jag anslutit de gamla fläktarna igen och låtit de ligga bredvid. Allt bara för att se om felorsak & fläktbyte hänger samman. Hade bekymmer med en ClasOhlson-fläkt en gång där kontrollkretsarna inte kände av att det snurrade någon fläkt och därmed stängde datorn av säkerhetsskäl. Minns inte hur jag löste det hela.

 

[inlägget ändrat 2007-06-19 00:06:11 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för ditt tips men det har jag redan provat! Kan det vara någonting med att jag var tvungen till att byta fläkthållare? Jag menar alltså den lilla plastfyrkant som sitter ovanför processorn. Kan den ha orsakat problemet, den sitter på ett annat sätt fast i moderkortet. Kan det orsaka kortslutning?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är din DELL. Jag sökte på dell.se och det fanns ganska många artiklar när jag sökte på Dell 8300. Vad har du för support till Dell. Om du har support-tid kvar så brukar dom vara ganska duktiga på att ge en vettig lösning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrapade du bort befintlig kylpasta och satte på ett risgryn med ny kylpasta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

DELLen är från slutet av 2003.

 

Tror inte att det finns någon support kvar, dessutom så står det på deras hemsida att de inte supporterar när man är inne och meckar med datorn själv!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...