Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan man testa moderkort/cpu på ngt sätt?


jklint

Rekommendera Poster

Min E-machines 8210, FIC moderkort, socket 478 med en 3Ghz pentium på har dött. Det började med ett högfrekvent tjut från den och att den stängde av sig själv mitt i för att omgående försöka starta igen (vilket den inte kunde). Jag trodde att min HD höll på att ge upp så jag köpte en ny och satte den gamla som slav, problemet fanns dock kvar. Efter att ha kört med "huven uppe" la jag märke till att CPU fläkten inte gick igång utan att den bara gjorde halvhjärtade försök med minimal rörelse. Kopplad till en annan 12V källa snurrade den dock på fint så jag lät saker vara och det fungerade bra ett par dar (dock lite omständligt med öppen låda och extern ström tilll fläkten). Efter att ha blivit satt i vänteläge stängde den ner sig totalt på egen hand och efter det ville den inte starta överhuvudtaget. Kom att tänka på ett gammalt Mac-problem och bytte batteriet på moderkortet och se på f*n den gick igång. Glädjen blev dock kortvarig. Efter att ha bootat Win XP så startade jag ett litet program som kollar av hastighet på fläktar, spänningen och temperatur och ser då att 12 Volten gått från 10.6 till 8,4. Sen slår den bara av allt, ingen förvarning och sen dess är den heldöd. Jag tänkte att problemet låg i nätdelen så jag köpte en ny men dethar inte spelat ngn roll. Ingeting. Kan man på ngt sätt testa moderkortet innan jag ger mig ut och köper nytt eller rör det sig om processorn? Hjälp efterfrågas.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...