Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Använda trådlös router+modem som enbart router


normandavid

Rekommendera Poster

normandavid

Hej!

 

Jag har en lite äldre Zyxel trådlös router med inbyggt modem, som har fungerat bra tidigare.

 

Nu har jag även skaffat digital-tv via adsl vilket fick till följd att jag var tvungen att börja använda ett nyare Zyxel-modem (utan trådlös routerfunktion) för att TV:n skulle gå att koppla in.

 

Går det att använda det modem+router jag hade förut som enbart trådlös router nu? Och hur kopplar jag det i så fall via nya modemet?

 

Hoppas nån kan guida mig! Vore skönt att slippa köpa en ny trådlös router utan modemfunktionen..

 

/ David

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kombinerade modem och routrar går normalt inte att använda som bara router. Det finns ingenstans att ansluta kabeln från modemet annat än i en av LAN-portarna och då kommer man att ha kopplat förbi hela routern och bara ha switchen kvar (vilket inte heller fungerar om man bara har en IP-adress från internet-leverantören men två datorer).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

normandavid

Ajdå! Misstänkte nästan det. Så det är väl bara till att köpa en trådlös router då.. (för det måste ju iaf funka även om jag bara blir tilldelad en ip-adress etc?)

 

Men om jag bara skulle vilja använda den bärbara datorn och skrota den gamla, funkar det då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att du bara ska använda en dator? Det borde gå att använda router-modemet som switch med trådlös funktion, men jag kan inte garantera det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

normandavid

 

Hmm, jag tyckte också det. Har försökt nu men får det inte att funka. Fast jag har aldig skapat ett trådlöst nätverk själv förut, så jag vet inte hur man gör. Jaja, jag får väl köpa en trådlös router utan modem ändå..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

 

När du ska konfigurera routern så måste du vara ansluten till den med kabel, sedan så får du nog lov att stänga av DHCP-funktionen i den så att datorn får en IP-adress från modemet och inte från routern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...