Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Moment 22?

patjer

Recommended Posts

Tjena!

JAg hittade en gammal PC i garderoben som jag skulle göra iordning till mormor. Hon skriver mest i word. Då datorn hade Pentium4 procesor och hygglig med disk uppgraderade jag till XP. Efter det blev datorn seg som f_n och jag beslöt mig för att nedgradera igen. Men döm om min förvåning när båda CD-spelarna och diskettstatitonen inte längre var kompatibla med datorn på grund av XP uppgraderingen. Nu kan jag inte boota från CD så jag kan starta installationen. JAg har förgäves sökt efter uppgraderingar av drivrutiner och firmware till CD spelarna.

Hjälp, vad göra?

P i Varberg

XP är inte igång när du ska starta från CDn så några drivrutiner är inte inblandade. Syns CD-enheten i BIOS?

Hej och tack för din feedback. JAg har med cdspelarna i bios, men jag kan inte boota från dem. TYrorts att de rycker till och öppnar och stänger sig vid bootning.

p

Hej!

Gick igenom bios igen efter din fråga, och nu bootar datorn från CD - yippeee. Men då hittar den inte hårddiskarna... så det går ändå inte att installera. Nu har jag ändrat bios fram och tillbaka så många gånger att jag trasslat till det, och flyttat byglarna på diskar och spelare, så jag inte får ihop det alls, vad är slav och vad är master...buhu.

Jag får nog lämna in datorn...

Tack i alla fall.

P

"Nu har jag ändrat bios fram och tillbaka så många gånger att jag trasslat till det"

Se efter om det i BIOS finns något val Load optimized default eller någon liknande. Annars så kan man också nollställa BIOS genom att i första hand flytta en bygel på moderkortet eller i andra hand ta ut BIOS-batteriet (ett knappcellsbatteri) som finns på moderkortet i någon minut. Bygeln för att nollställa BIOS finns (om den finns) i närheten av BIOS-batteriet.

"flyttat byglarna på diskar och spelare"

En enhet på varje IDE-kabel (bred flatkabel) ska vara byglad som Master och om det finns en till enhet så ska den vara byglad som Slave. Man brukar sätta hårddisken som man vill ha Windows på som Master på första (Primary) IDE-kabeln.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...