Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet går ner ibland


Hult

Rekommendera Poster

Hej

 

Sedan ett tag tillbaka så har vår internetuppkoppling (telia adsl 8 mbit) då och då stängts ner under cirka 30 sekunder för att sedan komma igång igen av sig själv och fungera som det ska. Nu har jag insett att det hänger ihop med husets telefontrafik. Jag märkte nämligen för ett tag sedan att internet hoppar ur i samband med att telefonen läggs på efter ett samtal. Så den grundläggande orsaken tror jag att jag har hittat men min fråga är om någon vet vad som kan göras åt problemet. Adsl ska väl inte ha något med telefonen att göra, det är väl delvis det som är grejen med adsl, att man utnyttjar det som telefonen inte gör?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uffe_hudik

VIKTIGT... se till att adsl modemet sitter i jack nr 1..annars kan det bli så där knas.

 

Dc++ [TEAM]Iggesund#1 farfars.no-ip.info

www.teamiggesund.cjb.net

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt att grejen med ADSL är att det inte ska påverka själva telefonerandet. Däremot bör ADSL-modemet var insatt i husets första telefonjack. Om du har det så inkopplat och problemet kvarstår så får du kontakta telia.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modemet är kopplat till det första telefonjacket via en förlägningssladd. Det bästa är kanske att det sitter direkt i första jacket men som jag skrev så har det fungerat utan problem fram till ganska nyligen. Kan det ha något med själva modemet att göra? Det har ungefär tre år på nacken och som modem oftast gör så står det påslaget dygnet runt, börjar kanske bli gammalt och trött?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Prova att koppla modemet till telejacket utan adsl-splittern samt koppla av alla telefoner. Om det fungerar som det ska skall du byta splittern.

 

 

I annat fall ring till telia och berätta allt du skrev.

Det är ganska enkelt problem.

Det hade hänt med mig förut.

Det de behöver göra är att skicka en tekniker till stationen och sedan justera frekvensen på linjen till dig. Det kan bli så att ner/uppladningshastigheten blir lite lägre (tex 800 kbits istället för 1000 kbits)

 

[inlägget ändrat 2007-07-23 06:27:51 av Eliassss_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...