Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med internet snälla!!!


Madridistaa

Rekommendera Poster

Madridistaa

God dag! Köpte ny dator med vista för 3 dagar sen, men mitt internet funkar inte.. sätter jag in nätverkskabeln bakom burken på gamla datorn kmr jag ut DIREKT men inte på nya.. använder mig av en bredbandsanslutning! har testat med duplex inställningarna, använt mig av release och renew ip vid kommandotolken, även bockat av att INTE använda ipv6 men INGENTING funkar, har ringt supporten tyvär var dom inte till någon större hjälp, så nu lämnde jag tillbaka datorn och bytte till mig en ny, men samma sak där.. internet funkar inte! har en ip-adress och nätmask men INGEN dns-suffix eller standard gateway! har testat med brandvägen ifall den skulle blockat mig men icke.. fick senare se en länk hur man tar bort ivp6 helt från datorn genom att ändra på dess undernycklar, tyvär förstår jag mig inte på den guiden och alla bit 1 bit 2 osv så det har jag inte riktigt testat, nu är bara frågan.. vad är felet? kommer ut på nätet direkt när jag satt i nätverkskabeln på gamla men INTE på nya, alla drivrutiner är dom nyaste och det går inte att diognatisera efter felet heller, ja skickar paket men dom blir inte mottagna, varför funkar inte mitt internet? hjälp skulle vara guld!

tack på förhand

 

[inlägget ändrat 2007-05-13 16:31:05 av Madridistaa]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för bredbandsanslutning, ADSL, kabel-teve, fiber?

Vilken internetleverantör?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Madridistaa

Det är kabel jag har, vet inte riktigt om det är tele2 el comhem men 10mbit har jag, nätverks-sladden är dragen från hallen in i mitt rum! är så usel på beskriva och har ingen större koll när det gäller data så jag hoppas du förstår vad det är för bredbandsanslutning! men min dns på gamla datorn är iaf blakulla.net men på nya så finns det ingen dns suffix eller standard gateway =(

 

[inlägget ändrat 2007-05-13 18:17:35 av Madridistaa]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en DNS som tillhör en bostadsrättsförening. Du kanske ska prata med någon där om hur datorn ska ställas in för att passa med föreningens bredband.

http://blakulla.net/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=50

Alternativt så kan du pröva med att ställa in nätverksanslutningen på precis samma sätt som i XP-datorn. I XP så hittar man inställningarna i Kontrollpanelen - Nätverksanslutningar, sedan högerklick på anslutningen - Egenskaper, där man väljer TCP/IP - Egenskaper. I Vista är det väl troligen något liknande, men jag vet inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Madridistaa

Ja precis! hittils den vettigaste förklaringen, men jag har tänkt på det där med att ta bort ipv6 från regedit.. fick en guide om hur man gör men som sagt förstår jag inte delen med bit 1 bit 2 osv och guiden känns lite svårare eftersom den är på engelska. Men kan bostadsrätt göra så att ja måste ringa till dom och fråga? jag menar, folk köper ju datorer fram och tillbaka men man ska väl ändå inte behöva ringa varje gång ? skumt är det iaf att det funkar på gamla datorn "win XP" men inte på nya där jag har vista.. =/ hur som helst, tack så jättemkt för hjälpen och om du/ni kmr på ngt nytt så skriv gärna för jag har känslan av att detta problem inte kmr att lösas =/ längst ner när ni klickar på länken står det hur man tar bort ipv6 permanent från datorn ifall ngn kan förklara det lite lättare för mig!

 

http://www.microsoft.com/technet/community/columns/cableguy/cg0506.mspx

 

[inlägget ändrat 2007-05-13 18:49:03 av Madridistaa]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Unlike Windows XP, IPv6 in Windows Vista cannot be uninstalled. To disable IPv6 on a specific connection" från din länk.

Dvs IPv6 går inte att avinstallera men att inaktivera.

 

Är man inte van vid ändringar i registret så ska man nog undvika det, för om man gör fel så kan det bli så att Windows inte startar. Annars så står det att för att inaktivera all användning av IPv6 så ska värdet vara 0xFF, så du behöver inte bry dig om några bitar. Men normalt så brukar det inte vara något problem med att ha IPv6 installerat i XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Madridistaa

Tack för hjälpen cecilia. Ringde ansvarig för huset och det tog inte honom mer än nån minut att fixa så jag kunde koppla upp! så stort tack för hjälpen, tänkte även passa på att fråga, vissa sidor jag vill logga in på låter mig inte göra det, skriver jag in anv namn samt lösen och ska logga in så blir bara fälten tomma utan att ngt händer, brandväggen testade jag att stänga av defendern men det funka inte! Tack..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen, men jag vet för lite om Vista för att svara på din fråga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...