Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Count-problem med SQL! Hjälp!


Gibbah

Rekommendera Poster

Jag håller på att skapa ett diskussionsforum.

När man kommer in i ett av forumen ser man alla huvudinläggs rubrik, datum och hur många svar inlägget har. Mitt problem är att visa rätt antal svar på respektive inlägg.

Databasen har tre tabeller: "forum", "inlagg" och "svar". Tabellen inlagg och svar är länkade genom inlagg.id och svar.replyid.

Jag kan visa alla huvudinläggs-rubriker och datum utan problem, för de ligger i samma tabell, "inlagg". Men sen ska jag ju räkna igenom hur många svar individuella inlägg har, och skriva ut siffran bredvid respektive huvudinläggsrubrik. Kan jag göra allt detta med en och samma SQL-sats eller måste jag ha två? En som hämtar datum, rubrik och namn från "inlagg" och en som räknar alla svaren i tabellen "svar"? Hoppas någon hänger med på vad jag menar.

Tack på förhand,

 

FOe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Wång

Jodå det ska gå,

 

testa något i stil med:

 

select inl.*, antalinlagg = (select count(*) from svar where svar.replyid = inl.id) from inlagg inl

 

 

We sent a man to the moon with a computer that had the power of a C64 fifty years ago, today we are booting windows with computers that are a 1000 times faster! Are we making progress???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här borde funka:

SELECT i.datum, i.inlagg,

(select count(*) from svar where svar.replyid = inlagg.id) as antal_svar

FROM inlagg i, svar s

where s.replyid = i.id

group by i.id, i.inlagg, i.datum

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...