Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst delat bredband


Hulda Svensson

Rekommendera Poster

Hulda Svensson

 

Hej

Jag undrar hur jag kan göra min bredbandsanslutning (adsl) trådlös?

 

Jag ska dela min anslutning med min bror,jag har en bärbar dator och han har en stationär(om det har någon betydelse.

Jag har ett adsl modem från telia och en router.routern är trådlös,hur får jag det att fungera.skriv gärna lite utförligt så jag förstår!!

 

All hjälp uppskattas!

mvh henrik 951

{EN VACKER DAG KOMMER ALLTING VARA LIKA ENKELT SOM DELL MEN MED DELL ÄR DET EN VACKER DAG REDAN IDAG!!}

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första ni ska göra är att se till att båda har ett trådlöst nätverkskort. Det kan vara kort av formen PCI till den stationära datorn och ett pc-kort till den bärbara. (Det skall också gå bra med usb-adapter).Använd sedan guiden som borde följa med routern för att konfiguera era datorer. Det kan möjligtvis vara så att konfigurationen måste ske med kabel. Läs instruktionen noga.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hulda Svensson

 

Hej!

Jag har ett trådlöst nätverkskort i min bärbara dator.Jag har kopplat en nätverkskablen mellan min gamla dator (som jag haft internet på innan) där fungerar internet perfekt.Jag har testat att få igång internet på den bärbara.Jag är ansluten och sigalen enligt den bärbara datorn är "utmärkt" men internet når jag inte.

 

Jag behöver väl inte ha en usb adapter för det ska fungera när jag redan har ett trådlöst kort?

 

Jag har använt guiden på min gamla dator och det var inga problem.Jag har läst och följt den men det fungerar inte som jag vill.

Vet du vad det kan vara för problem??

 

mvh henrik 951

{EN VACKER DAG KOMMER ALLTING VARA LIKA ENKELT SOM DELL MEN MED DELL ÄR DET EN VACKER DAG REDAN IDAG!!}

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart så behöver du inte en usb-adapter om du har trådlösa nätverkskort!!

Pröva att pinga din router genom att i commandotolken skriva ping 192.168.x.x där x innefattar det nummer som din router har, det kallas även NOD.

Om du inte får svar eller att du får ett antal "paket" som inte kan levereras så pröva att nollställa routern och börja om från början.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkitekten

Hej!

 

Om du redan har en fast förbindelse (nätverkskabel) mellan routern och en stationär dator finns det ingen anledning att byta den till trådlös. Tvärtom är det att rekommendera att administrationen av routern görs med en fast förbindelse.

 

Sedan finns det flera tips i tidigare inlägg. Bl.a.

http://pfatjanster.idg.se/support/viewmsg.asp?EntriesId=476168

 

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hulda Svensson

hallå!

Jag tackar för din hjälp! Jag har fått bredbandet att fungera.trådlöst på den bärbara och med vanlig kabel på den andra.

 

Stort tack för hjälpen!

mvh henrik 951

{EN VACKER DAG KOMMER ALLTING VARA LIKA ENKELT SOM DELL MEN MED DELL ÄR DET EN VACKER DAG REDAN IDAG!!}

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...