Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med C-media AC-97

Chri$

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis köpt ett nytt nätaggregat, och installerat det i min dator, som hade problem med stömförsörjningen av någon underlig anledning... I alla fall, efter jag lyckats installera nätaggregatet, så kunnde Windows inte boota från hårddisken, därför var jag tvungen och installera om Windows XP, och lyckades med det efter ett 3:e försök! (varför vet jag ej)

Nu fungerar - nästan - allt väl. Jag installerade mitt GTA: Vice city, direct efter jag installerat min nVidia och C-media drivrutin. Konstigt nog så kan jag lyssna på musik och köra andra spel helt utan problem, men efter jag har startat mitt Vice City, och spelat i 5 -10 min, så visar sig en blå skärm som jag knappt hinner läsa innan datorn startat om.

Jag provat att lösa problemet genom att avaktivera flera komponenter och drivrutiner, och slutligen upptäckte jag att jag kunnde spela flera timmar när mitt C-media AC-97 var avaktiverat... det måste ju betyda att nåt går snett med den.

Hur kan jag lösa detta problem?

Jag köpte datorn under 2004 och har följande information om den:

- Intel Pentium 4 2.80 GHz

- 512 MB DDR Minne

- GeForce Fx 5600

- Ljudkort: Inget (använder det integrerade på moderkortet) med C-Media AC-97 drivrutin (samma drivrutin som senast fungerat på datorn)

- HDD: Samsung 80 GB

- Moderkort: Intel I865p/PE

Skulle vara tacksam om jag skulle få tips om vad jag kan göra...

PS: När drivrutinen är avaktiverad är radiostationen man kan lyssna på när man kör bil i spelet automatiskt avstängt d.v.s det kanske e nåt fel på ´´radistationen´´??

// Christian Andersson

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...