Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antivirus och brandvägg


Mats1977

Rekommendera Poster

Letar efter Antivirus- och brandväggsprogram som är bra samt kräver lite av systemet.

 

Less på sega program som gör att datorn knappt är användbar de närmsta minutrarna efter det att man startat den eller när man kör en virusscan...

Det behöver inte vara ett allt-i-ett-program.

 

Tips?

 

Gratis eller inte spelar ingen roll, bara det skyddar bra och inte segar datorn så mkt...

 

Hittar inga tester där de tar upp "segheten" som ett deltest :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det intressanta, tycker jag personligen, är väl kanske hur mycket, eller snarare hur lite, datorkraft programmet tar när det "jobbar i bakgrunden" dvs. inte när det kör en virusscan. Hur segt går det när man öppnar ett normalt word-dokument ex.

 

Virusscanningen får man schemalägga till tider när man inte använder datorn och då låta programmet jobba i "fred" med detta.

 

För egen del avinstallerade jag NIS2006 (trots att det var förbetalt i två år till) pga. krångel med konfigureringen (Tycker NIS alltid har varit besvärlig) och kör nu med Sygate & AVG Free.

Vet inte om de är de bästa men Sygate har jag haft i många år och det har fungerat i den bemärkelsen att det går att konfigurera som jag vill.

AVG Free har "hittat" filer som den anser innehåller virus. Dessa filer har funnits på datorn länge men NIS2006 har inte reagerat på dessa. (Jag vet vad det är för typ av filer om man säger så...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...