Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ESD skydd


kero

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har några frågor om antistatarmband.

 

När man skruvar i en dator ska man ju helst ha ett antistatarmband. Ska man ansluta den till strömuttaget eller går det bra att jorda den i datorns chassi?

 

Om man jordar den i chassit måste lådan då jordas i något annat eller är det bara att fästa krokodilklämman i chassit och sedan börja skruva?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det sista alternativet

och chassiet ska inte vara ansluten till elnätet

 

[inlägget ändrat 2007-05-10 19:23:42 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du (förhoppningsvis) inte har strömsladden inkopplad när du mekar i datorn så gör antistat armbandet ingen nytta om du ansluter det till datorns chassi. Du bör jorda armbandet i t.ex ett element eller en vattenkran som är anslutet till jord.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt fel supporter!

 

Vitsen är att du och alla komponenter i datorn ska anta samma potential

[inlägget ändrat 2007-05-10 19:26:30 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att jag har fel angående datorns chassi men jag vet att det går alldeles utmärkt att ansluta armbandet till ett element eller dyl.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jo, man laddar visserligen ur sig den ev. statiska electricitet man är laddad med men man bör då också se till att datorn laddar ur sig/antar samma potential.

 

Normalt räcker det med att man vidrör chassiet innan man pillar på några komponenter. Chassie/"datorjord" får då samma potential som en själv och det kan inte finnas någon hög spänning som kan skada kretsarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

Hej

 

Jag lyckades med att förstöra lite komponenter för en tid sedan då jag höll på i datorn Statiskel det blixtrade till och så var det bara att byta M-Kort!

 

Sen när jag köpte mitt uppgraderings paket så tänkte jag att jag nu inte skulle göra om samma misstag så införskaffade ett antistat armband via data affären här, och frågade då hur jag skulle gå till väga för att vara på den säkra sidan!

 

Dom sa att jag skulle koppla detta till Chassit + att för att förebygga lite extra ta i ett element eller dyl!

 

Sen skulle man lägga komponenterna på chassit ett tag innan för att då få samma potential som Chassit sen montera M-kort,Grafik, mm mm!

 

Så sa dom till mig och det fungerade utmärkt!

 

Iof har jag hållit på mycket utan något utav dessa grejor och det har gått bra för det MESTA men dock ej jämnt *ler*

 

Teori är när man vet allt och ingenting fungerar.

Teori och praktik förenas när ingenting fungerar och ingen vet varför

AMD939 2,25Ghz,2x1Gb i Dual 800Mhz,s-ata 400+160Gb+80Gb Extern,Nvidia PCI-E 7600GT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...