Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med ny dator.


PKI

Rekommendera Poster

Hej!

Jag köpte en ny dator vid komplett november 2006. Den har jag nu skickat in för femte gången för reparation. Två gånger har dom bytt moderkort en gång hade jag fel på grafikkortet, men dom hittade inget, fast när jag fick hem den låg grafikkortet löst inne i datorn. Jag satte då fast den och datorn kunde då köra igen. Siste gången var det nätaggregatet som dom fick byta. Det nya skulle då vara bättre men det var inte särskild tyst så dom skickade ett annat ,men det var samma sak med det. Då fick jag då ett dyrare och bättre aggregat emot att jag betalade mellanskillnaden. Då gick datorn tyst, men nu började det att bli problem med grafikkortet igen, då fick jag uppdatera bios och grafikkortets driver, det hjälpte inte, sen var det att installera om Windows och uppdatera igen. Det hjälpte inte heller så nu har jag fått skicka in den igen. Hur många gånger skall man reparera datorn innan det är dags att få en ny? Vid Komplett säger dom att samme komponent skall gå sönder tre gånger innan man får en ny dator. Kan det vara riktigt? Är datorn inte att betrakta som en sammansatt enhet? Det verkar lite konstigt tycker jag. Jag är så trött på den dator nu ,jag köpte den för nästan 15000 kr, och försvarade mig med att jag skulle ha bra grejor och då fick jag ju betala lite extra. Nu tycker jag inte att jag har fått vad jag har betalat för, Komplett har ju nästan haft datorn längre tid än jag. Hvad skall jag göre? Jag ryser nästen vid tanken om att jag får tillbaka denna ”måndagsdator” igen.

 

Hälsningar

Per…..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kanske läge att skriva en artikel lika den ang. ASUS.

(se artiklar här på PC för Alla)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker att du ska prata med dom på komplett igen och kräva en ny dator annars vänder du dej till KO = konsumentombudsmannen det brukar ta skruv!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs vidare på följande länk:

 

http://www.kov.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=133

 

Konsumenträtten ändrades, om jag minns rätt, för ca 2 år sedan och gör numera att du kan ställa helt andra krav på säljaren. Är en vara felaktig kan du välja på att få den lagad eller ersatt. Det är alltså inte säljaren som väljer. Att den skulle behöva behöva gå sönde 3 gånger är en missuppfattning. Ställ dina krav skriftligt, dvs att datorn ska fungera, samt gör en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden. Då löser sig ditt problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Är en vara felaktig kan du välja på att få den lagad eller ersatt. Det är alltså inte säljaren som väljer."

Dock så står detta på sidan du länkar till:

"Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rætt det du skriver men att byta ut en dator ræknas inte som en oskælig kostnad. Du førlorar inte ngt på att att låta ARN hjælpa dej att løsa detta. Se bara till att stælla kraven skriftligt till sæljaren samt att du får ett skriftligt svar. Sedan kan din lokala konsumentombudman hjælpa dej.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...